Teatro projektas “Kalbantys jausmai” - jaunimo emocijos virstančios poezija

2024 m. liepos mėnesį Šalčininkų rajone pasibaigė tiriamojo meno projekto “Kalbantys jausmai” pirmos dalies veiklos, skirtos regiono jaunimui, kurias organizavo iš Šalčininkų kilusi aktorė Virginija Kuklytė.

Tai – finalinis, jau trečius metus vykdomos iniciatyvos etapas, kurio veiklų dalis yra orientuota ugdyti jaunuolių emocinį intelektą bei mažinti socialinę atskirtį. Projektas finansuotas Lietuvos kultūros tarybos, Europos sąjungos ir Šalčininkų rajono savivaldybės. Ilgamečiai projekto partneriai, drauge įgyvendintys veiklas - Britų taryba Lietuvoje.


Aktoriai Virginija Kuklytė ir Šarūnas Gedvilas, jau dešimtmetį vykdo sociokultūrines veiklas Pietryčių Lietuvoje. Jie atrinko ir subūrė profesionalių menininkų komandą, kuri vedė užsiėmimus Turgelių “Aistuvos” gimnazijos 9–10 klasių mokiniams. Projekto veiklas apibendrino sociologų komanda.


Projekto metu moksleiviai įsitraukė į daug įvairių, jau ankstesniais metais išbandytų ir patobulintų veiklų, pagrįstų meninės raiškos metodais. Gimnazistai dalyvavo profesionalių menininkų vedamose kūrybinėse dirbtuvėse. Ilgamečiai projekto partneriai “Filigrania” istoriniais faktais parengtos kultūrinės edukacijos metu supažindino moksleivius su XIX a. stilistikos rekvizito gamybos specifika. Aktoriai Šarūnas Gedvilas, Oskar Wyganowski ir Artūras Dubaka mokė jaunuolius improvizacijos ir poezijos subtilybių, socialinis klounas Žilvinas Beniušis režisavo jaunimo poezijos skaitymo pasirodymą, o Justinas Narvidas ir Rokas Petrauskas – kūrė dainas pagal jaunuolių eilėraščius. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentė Rita Juodelienė analizavo jaunuolių sukurtus eilėraščius ir vedė retorikos ir scenos kalbos paskaitas, kurios padėjo jaunuoliams įgyti viešojo kalbėjimo įgūdžių ir pasiruošti pasirodymui – viešiems poezijos skaitymams.


Tyrėjos Eglės Stankevičiūtės teigimu, atsižvelgdami į kultūrinių renginių stygių, kalbinius skirtumus ir regiono sociokultūrinius bruožus, projekto sumanytojai siekia mažinti bendruomenių atskirtį, pozityviai jungiant kultūrinius skirtumus ir ugdant saviraiškos kompetencijas. Užsiėmimai skatino aktyviai dalyvauti: jaunieji kūrėjai nagrinėjo savo emocines patirtis, individualumą, mokėsi reikšti jausmus, taip pat – savarankiškai bei kritiškai mąstyti. Tokie užsiėmimai įtraukia ir padeda jaunimui integruotis į šalies socialinį gyvenimą.


Baigiantis pirmajai šių metų projekto daliai įvyko viešas renginys Turgelių miestelio bendruomenei. Renginio metu jaunuoliai scenoje deklamavo savo eilėraščius, o aktoriai atliko naujausias pagal jaunuolių eiles sukurtas dainas.



Mintimis apie projekto metu įgytas patirtis dalijosi ir patys moksleiviai. Po edukacinio užsiėmimo gimnazistai reflektavo, jog projektas padėjo tapti drąsesniems, atviresniems patirčiai, padėjo įveikti scenos baimę ir dalytis savo kūryba:

Įdomu kurti, praleisti laiką kartu su aktoriais, juoktis ir juokauti. Džiaugiuosi ir nustebino tai, kad mes dalijamės savo jausmais ir nebijom juos parodyti. Ir džiaugiuosi tuo, kad galėsiu pasinaudoti tomis žiniomis kurias čia gavau.“


Moksleiviai džiaugėsi aktorių atvirumu ir jų sukurta saugia aplinka, kurioje nebaisu klysti, dalytis savo mintimis, jausmais, emocijomis. Tai atliepia ir vieną iš projekto siekių – ugdyti emocinį raštingumą per saviraišką ir savęs pažinimą. Gimnazistus džiugino tai, jog projekto metu kiekvienas dalyvis buvo pastebėtas kaip talentinga asmenybė, kurios pastangos vertinamos:

Džiaugiuosi ir nustebino, kai mano darbus dainuoja, kai giria mano darbus ir nieko blogo nesako, visada padeda ir juokauja su manimi. Suvokiau, kad man irgi sekasi, nes iškart aš galvojau, kad nieko nepavyks. Suvokiau, kad nereikia taip bijoti ko nors pasakyti.”


Moksleivių atsiliepimus apžvelgusi projekto tyrėja Goda Damaševičiūtė teigia, kad tokios patirtys gali įgalinti, ugdyti pasitikėjimą savimi, skatinti individualią asmenybės raišką ir padėti puoselėti kūrybiškumą. Jaunuoliai užmezgė betarpišką ryšį su projekto komanda, veiklos jiems patiko, kai kurie neslėpė prieraišumo jausmo. Akcentuotina ir tai, jog veiklos suartino ir pačius gimnazistus, leido jiems geriau pažinti vienas kitą, skatino bendruomeniškumo jausmą.


Projekto metu įvairiais metodais fiksuojamos ir reflektuojamos moksleivių patirtys, jaunuolių emocijų raiška, kasdienio gyvenimo ypatumai. Šiam tikslui pagal adaptuotą G. Willcox jausmų rato schemą buvo pildomi emocijų žemėlapiai ir anketos. Lentelėse, kurias sudaro pagal kategorijas išdėstyti 35 emocijų pavadinimai, moksleiviai žymėjo savo jauseną prieš ir po susitikimų. Jaunuoliai išbandė ir “Fotobalso” metodą – fotografijomis fiksavo juos supančią aplinką ir apibūdino kylančias emocijas. Apibendrinant visas veiklas jaunuoliai pildė psichoterapeutės Radvilės Šumilės rekomenduotas projektų refleksijos anketas. Visą turimą apibendrintą medžiagą sociologės pateiks tyrimo išvadose rudenį.


Apie projekto metu vykdytas veiklas bei savo patirtis kalbėjo ir aktorių komanda. Aktorius Šarūnas Gedvilas džiaugėsi veiklos rezultatais: „Mūsų kuriamas metodas darbe su moksleiviais puikiai veikia. Stebina tai, kad mokiniai drąsiai išbando poezijos žanrą. Smagu, kad iš eilėraščių gimsta dainos. Tai suteikia naujų spalvų.“ Aktorius Justinas Narvidas itin džiaugėsi aktyviu dalyvių įsitraukimu ir akcentavo tokių veiklų tęstinumo svarbą:

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis