Verslas gimė iš tvarumo žinių poreikio
„Sustain Academy“ yra pirmoji akademija Lietuvoje holistiškai ugdanti tvarumo specialistus ir už tvarumo temą savo darbovietėje atsakingus profesionalus, kurios tikslas – ne tik edukuoti, bet ir kurti bendruomenę, kuri puoselėtų tvarumo lyderių tinklą Lietuvoje ir už jos ribų.
„Verslo idėja gimė iš supratimo, kad tvarumas yra neatsiejama šiuolaikinio verslo dalis ir kad Lietuvoje yra didelis šios srities žinių trūkumas. Bendradarbiaudamos su verslo atstovais pastebėjome, jog yra poreikis sistemiškai ir profesionaliai ugdyti tvarumo specialistus. Tai paskatino mus sukurti platformą, kuri padėtų Lietuvos profesionalams ir įmonėms tapti konkurencingais tvarumo srityje“, – apie verslo idėją pasakoja viena „Sustain Academy“ įkūrėjų Ieva Kazakevičiūtė.
„Sustain Academy“ veikla siekiama teikti ne tik išsamias žinias, bet ir praktinius įgūdžius, reikalingus tvarumo principams įgyvendinti versle.
„Šiuo metu ruošiamės jau aštuntam tvarumo mokymų ir mentorystės kursui. Siūlome dvi kursų sesijas per metus – pavasarį ir rudenį. Programoje dalyvauja geriausi Lietuvos tvarumo ekspertai ir ji vyksta tiek gyvai Vilniuje, tiek ir internetu. Mokymai apima esmines tvarumo sudedamąsias, tvarumo strategijos ir ataskaitos rengimo pagrindus, lygybės ir įvairovės, bei tvarios valdysenos temas“, – pasakoja Ieva.
Versle iššūkiai sustiprina, o klaidos yra vertingos pamokos
Vystant „Sustain Academy“ Ievai ir Austei teko įveikti daug įdomių iššūkių.
„Verslo pradžioje susidūrėme su nemažai iššūkių – nei Lietuvoje, nei kaimyninėse užsienio šalyse neturėjome panašių pavyzdžių, tad neturėjome sektino pavyzdžio, viską kūrėme pačios. Tačiau mes supratome, kad svarbu mėgautis šiuo procesu ir išlaikyti subalansuotą požiūrį į viską, ką darome“, – prisimena „Sustain Academy“ bendraįkūrėja Austė Valikonytė.
Moterų skirtingos profesinės patirtys padėjo jų verslui augti. Austė dirbo atsinaujinančių energijų sektoriuje, o Ieva – greito vartojimo prekių sektoriuje, plėtodama tvarius prekės ženklus ir padėdama užsienio prekės ženklams patekti į Jungtinės Karalystės rinką.
„Mums labai padėjo mūsų profesinių pažinčių naudojimas. Matėme, kad mūsų kolegoms ir verslo partneriams trūksta žinių apie tvarumą, tuo pačiu metu globaliai auga paklausa tvarumo specialistų pozicijoms. Teko nebijoti inicijuoti pokalbių, užduoti klausimus ir prašyti pagalbos, kai to reikėjo. Iki šiol sudarinėjant ir atnaujinant mokymų programas, bendraujame su šios srities ekspertais, semiamės gerųjų praktikų iš profesionalų ir industrijos lyderių mūsų šalyje“, – sako Austė, teigianti, kad visa tai padėjo pasiekti dabartinių rezultatų.
Specifiniam smulkiajam verslui sunku skintis kelią
Pasak verslininkės, vystant smulkųjį verslą Lietuvoje, vienas iš pagrindinių trūkumų yra prieinamos ir specifinės informacijos bei konsultacijų stoka.
„Dabar yra daug bendrųjų verslo vystymo patarimų ir išteklių, tačiau trūksta vietos rinkai pritaikytų sprendimų ir giluminių žinių, o smulkieji verslai susiduria su iššūkiu rasti kvalifikuotą darbo jėgą ir specialistus, ypač tvarumo ir tvaraus verslo srityse. Tai susiję su darbo rinkos ribotumu ir kompetencijų trūkumu. Siekiant užtikrinti, jog verslai galėtų augti ir prisitaikyti prie besikeičiančių rinkos reikalavimų, specifinėms verslo sritims skirtų mokymo ir švietimo programų plėtra yra būtina“, – teigia Austė.
Lyčių dinamika versle keičiasi
Verslininkė Ieva Kazakevičiūtė pastebi, kad Lietuvoje verslumo ekosistema sparčiai keičiasi, o tvarumo srityje tuo užsiima nemažai moterų.
„Moterims, siekiančioms tapti verslininkėmis, prieinamas vis didesnis paramos tinklas, kuris apima mentorystę, finansinę paramą, moterų verslumo klubus, įvairius projektus kaip ir „Visa She‘s Next“. Ši programa tikrai verta rekomendacijos moterims, siekiančioms plėtoti savo verslą. Ji suteikia ne tik finansavimą ir mentorystę, bet ir praktinius įrankius, žinias, reikalingas verslo augimui bei padeda užmegzti vertingas profesines pažintis“, – apie „Visa She‘s Next“ pasakoja moteris.
Pasak jos, nepaisant šių pažangų, moterys vis dar gali susidurti su kai kuriomis kliūtimis, pvz., ribota prieiga prie kapitalo ar vyraujančiais lyčių stereotipais kai kuriose verslo srityse.
Kas skatina eiti toliau?
Verslininkė yra įsitikinusi, kad norint kurti verslą, svarbu išdrįsti svajoti ir nesibaiminti iššūkių.
„Kiekviena klaida yra vertinga pamoka, o kiekvienas pasiekimas – paskata eiti toliau. Svarbu nepamiršti savo tikslų ir vertybių, kryptingai dirbti, bet kartu leisti sau laiko ir erdvės augti bei mokytis“, – ragina kitas moteris imtis savo verslo Ieva.
„Sustain Academy“ įkūrėjas nesustoti ir plėsti verslą labiausiai skatina žinojimas, kad jos daro reikšmingą įtaką.
„Matome, kaip mūsų darbas prisideda prie tvarumo temos populiarinimo ir holistinio supratimo ir kaip tai veikia verslo praktikas bei sprendimus Lietuvoje. Tai suteikia didelį pasitenkinimą ir yra vienas iš pagrindinių variklių, skatinančių mus toliau kurti ir plėsti „Sustain Academy“. O taip pat ir sukurta bendruomenė, žmonių atsiliepimai ir sėkmės istorijos. Dalyvaujančių mūsų mokymuose profesionalų pasiekimai, jų entuziazmas ir noras keistis bei diegti tvarumo principus savo organizacijose yra nuolatinis įkvėpimo šaltinis“, – džiaugiasi Ieva ir Austė.
Visa tai primena moterims, kad jų veikla turi realų ir matomą poveikį, skatina naujoves ir palaiko tvarumo judėjimą Lietuvoje ir už jos ribų.