Apie tai, kaip gimė sumanymas sukurti skrydžiui per Atlantą dedikuotą aromatą, kūrybinį procesą ir istorinės parfumerijos kūrimo subtilybes kalbame su aromato „Lituanica“ autoriumi, FUMparFUM parfumerijos prekinio ženklo kūrėju, menininku Aisčio Mickevičium.
Lietuvos vardą išgarsinęs Dariaus ir Girėno skrydis per Atlantą - kodėl būtent šį įvykį pasirinkote įkvėpimu savo olfaktorinei kūrybai?
Savo olfaktorinėje kūryboje viena iš krypčių, konstruojant proginę, kolekcinę parfumeriją, esu pasirinkęs lietuviškas temas. Istorija mane visą laiką jaudino, tai - vienas mėgstamiausių dalykų dar iš mokyklos laikų. Olfaktorinis menas dėkingas tuo, kad praplečia bet kurios temos išraiškos galimybes, suteikia papildomų prasmių ir kontekstų. Šįkart olfaktoriniu įkvėpimu tapo legendinis Dariaus ir Girėno skrydis, juolab, kad tam yra ir puiki proga – šiemet minime šio aviacinio įvykio 90-ąsias metines. Apie Darių ir Girėną, be abejo, esame girdėję visi, bet tiksliau ir konkrečiau papasakoti jų istorijos turbūt nesugebėtume. O tema išties įdomi, ten yra ką patyrinėti ir padiskutuoti. Leidžiantis į to meto istorines paieškas, nuotaikas ir aviacinius reikalus man labai padėjo du bendražygiai kolegos menininkai – į temą įsigilinęs Povilas Laurinkus ir grafikos dizainerė Dovilė Džervutė. Išėjo įdomus ir nevienaplanis olfaktorinis projektas „Lituanica“, kuris buvo pristatytas nuostabioje AP galerijoje Užupyje šių metų Kultūros Nakties programoje, o dabar tęsia savo kelionę kaip nedidelė ekspozicija, kuri keliauja kartu su mano knygos „Kvepalai“ bei parfumerijos pristatymais per Lietuvą.
Kokia yra LITUANICA aromatinė kompozicija, kas lėmė tokius Jūsų pasirinkimus?
Šiame konceptualios meninės parfumerijos aromate galima užuosti benzino, aviacinių tepalų, lėktuvo korpuso brezento, šalto metalo, išdirbtos sėdynių odos, variklio dulkių, dūmų kvapų niuansus, susipynusius su giliomis drėgnos žemės ir medžių lapijos natomis. Tamsus, gilus, sodrus aromatas, perteikiantis aviacinę tragediją.
Gal galėtumėt pasidalinti, kaip vyko pats kūrybinis procesas? Kiek kurdami leidote reikštis vaizduotei, o kiek ribojote save faktais?
Iš esmės kiekvienas olfaktorinis kūrinys yra autoriaus vaizduotės žaismas pritaikant technines žinias. Šįkart įsivaizduojamu objektu pasirinkau ne legendinių lakūnų asmenybes, bet patį skraidantį aparatą, kuris buvo pavadintas „Lituanica“ (liet. „Lietuvybė“). Prieš kurdamas domėjausi apie to meto aviacija, kaip atrodė konkrečiai šis lėktuvas ir kokias aromatines asociacijas kelia pats aviacinis įvykis. Norėjosi sukurti ryškų techninių kvapų įspūdį, bet aromatą, nors ir konceptualų, pritaikyti dėvėjimui. Tuo tikslu įpyniau gamtinių natų, juolab, jog „Lituanica“,nepasiekusi Kauno, nukrito į mišką.
Kiek aromatai, Jūsų manymu, padeda atkurti istorinę realybę? Galbūt jie suteikia kitą, istoriniems vadovėliais nebūdingą perspektyvą, o gal jie netgi pasitarnauja naujų istorijos faktų atradimui?
Man asmeniškai labai įdomios tos lietuviškos temos, nors bendrai mene manau šiuo metu jos laikomos kiek nuvalkiotomis. Visgi, tokia netradicinė išraiškos priemonė, kaip kvapas, padeda į tas temas pažvelgti iš kitos perspektyvos ir jas tarsi atgaivina. Ne veltui kvapai turi didelę įtaką mūsų vaizduotei ir tiesiogiai ją veikia.
LITUANICA aromatas pratęsia Jūsų jau anksčiau pradėtą istorinę temą. Kokia yra istoriją žyminčių kvepalų paskirtis?
Iš tiesų, dar 2018-ais metais pristačiau tris aromatines kompozicijas, dedikuotas pirmiesiems trims Lietuvos respublikos prezidentams. Projektas vadinosi „Kvepiantys prezidentai“ ir buvo dedikuotas Nepriklausomos Lietuvos valstybės šimtmečiui. Proginiai aromatai „Smetona“, „Stulginskis“ ir „Grinius“ per olfaktorinę prizmę atskleidė ir šių trijų istorinių asmenų personalijas, charakterio bruožus, gyvenimo būdą. „Kvepiantys prezidentai“ buvo pristatyti festivalio Kultūros Naktis programoje, vėliau eksponuoti įvairiose erdvėse ir renginių metu, išties sulaukė didžiulio susidomėjimo. Tai konceptualūs meniniai aromatai, skirti, visų pirma, eksponuoti galerijų ir kitose erdvėse, bet tuo pačiu juos galima dėvėti, o svarbiausia – kolekcionuoti. Štai „Lituanicos“ pirmasis tiražas - tik 33 pure perfume koncentracijos numeruoti egzemplioriai (panašiai, kaip tiražas žymimas grafikoje ar fotografijoje).
Dėkojame už pokalbį ir linkime visokeriopos kūrybinės sėkmės.