Kokias užduotis vaistinėje atlieka vaistininkas ir kokią pagalbą jis gali suteikti, ko gero, akivaizdu kiekvienam. Tačiau ar daugelis žino, kad kvalifikuoto vaistininko konsultaciją galima nemokamai gauti elektroninėje vaistinėje nuotoliniu būdu? O ar dažnas susimąsto, kaip atrodo vaistininko darbas internetu? Artėjant Tarptautinei vaistininkų dienai, savo nekasdieniško kasdienio vaistininko darbo subtilybėmis ir patirtimi dalijasi „Eurovaistinė internete“ vaistininkės Greta Maksimavičiūtė ir Evelina Laurinavičiūtė.
Kaip atrodo vaistininko darbas elektroninėje vaistinėje – kokios jūsų kasdienės užduotys?
Greta: Kasdien savo darbą pradedame su pacientų laiškais ir užklausomis, taip pat konsultuojame telefonu ir mūsų elektroninės vaistinės platformoje esančiame susirašinėjimo lange (angl. live chat).
Vienas vaistininkas vidutiniškai suteikia apie 2500 konsultacijų telefonu per mėnesį. O susirašinėjimo lange, kur pokalbius su specialistu inicijuoja patys klientai, per mėnesį vidutiniškai suteikiama apie 1000 konsultacijų.
Evelina: Kita svarbi mūsų kasdienio darbo užduotis – ne tik individualiai konsultuoti pacientus per nuotolį, bet ir dalintis savo įžvalgomis bei patarimais su plačiąja visuomene ar net kolegomis biure prie kavos, skatinti rūpintis sveikata ir gera savijauta prevenciškai. Mus išties dažnai galima pastebėti dalijantis savo žiniomis ir aktualia informacija naujienų portaluose, socialiniuose tinkluose, kituose žiniasklaidos kanaluose.
Kaip atrodo jūsų darbo vieta, kokios yra darbo priemonės? Ar tiesa, kad elektroninės vaistinės vaistininkai gali dirbti iš namų?
Greta: Mūsų darbas nėra „pririštas“ prie konkrečios vietos, tarkime, vaistinės. Galime darbuotis biure mums skirtoje erdvėje, namuose ar kitoje vietoje. Svarbiausia, kad pasiektų geras interneto ryšys ir būtų galimybė užtikrinti pokalbių privatumą. Man asmeniškai tai yra didelis darbo elektroninėje vaistinėje pranašumas ir patogumas.
Evelina: Pagrindinė mūsų darbo priemonė – nešiojamasis kompiuteris. Savo patogumui taip pat naudojame laisvų rankų įrangą su ausinėmis ir mikrofonu, kadangi per dieną pabendraujame su išties daugybe pacientų. Ne mažiau mums svarbi ir tyli bei rami aplinka, kad galėtume susikaupti ir netrukdomos skirti asmeninį dėmesį pacientams.
Kuo darbas elektroninėje vaistinėje skiriasi nuo darbo fizinėje vaistinėje?
Greta: Pradėjus dirbti elektroninėje vaistinėje viskas atrodė visiškai kitaip nei yra fizinėje vaistinėje. Tačiau kita vertus – abi darbovietes sieja ir nemažai panašumų. Pavyzdžiui, tiek vaistininkams fizinėje vaistinėje, tiek ir elektroninėje vaistinėje galioja tie patys įstatymai, visi vaistininkai turi laikytis geros vaistinių praktikos nuostatų ir reikalavimų, turėti profesinę kvalifikaciją.
Evelina: Esminis skirtumas tas, jog mes, vaistininkai, dirbantys elektroninėje vaistinėje, neturime „gyvo“ kontakto su pacientas ir bendraujame su jais nuotoliniu būdu. Tačiau tiek į fizinės vaistinės, tiek ir elektroninės vaistinės vaistininkus gyventojai kreipiasi su panašiais klausimais ar problemomis.
Kaip gyventojai reaguoja į galimybę gauti vaistininko patarimą nuotoliu? Kaip pavyksta susikurti pasitikėjimą neturint akių kontakto?
Greta: Pastebime, kad dalis gyventojų dar nėra įpratę konsultuotis su vaistininkais nuotoliu arba apie tokią galimybę nežino. Norisi akcentuoti, kad vaistininkai ir nuotoliniu būdu gali suteikti visiškai pilnavertę ir individualią farmacinę paslaugą. Ją išbandę pacientai išties džiaugiasi atradę galimybę nekeliant kojos iš namų, nelaukiant eilėse ir taip sutaupant laiko pasikonsultuoti su kvalifikuotu specialistu.
Evelina: Žinoma, tam tikrais atvejais gana sunku nematyti paciento emocijų ar negalėti gyvai pamatyti, kaip žmogus jaučiasi ar kaip yra nusiteikęs. Tačiau bet kokiu atveju stengiamės kuo išsamiau išsiaiškinti problemą, atvirai pasikalbėti su pacientu ir suteikti išsamią, aiškią informaciją bei konsultaciją.
Dėl ko dažniausiai gyventojai kreipiasi pasikonsultuoti? Kokiais atvejais vaistininko konsultacija yra būtina?
Greta: Nuotolinė konsultacija yra itin konfidenciali, todėl pacientai gali jaustis ramūs kalbėdamiesi su mumis apie bet ką: vaistus ir jų vartojimą, kaip išsirinkti maisto papildus ir juos derinti, odos problemas ir kitomis su sveikata susijusiomis temomis.
Dažniausiai gyventojai patys kreipiasi į mus prašydami pagalbos komplektuojant namų ar kelionės vaistinėlę. Taip pat ieškodami maisto papildų sau ar savo šeimos nariams, klausia, kaip juos suderinti, teiraujasi naujovių. Pasitaiko ir skubių situacijų, kai nežino kaip elgtis tam tikru atveju – tokiomis aplinkybėmis taip pat stengiamės operatyviai padėti ir atsakyti į kylančius klausimus.
Evelina: Tam tikrais atvejais vaistininko konsultacija apsiperkant elektroninėje vaistinėje yra būtina. Internetu užsisakius bent vieną nereceptinį arba receptinį vaistinį preparatą, nuotolinio ryšio priemonėmis susisiekiame su pacientais ir suteikiame nemokamą farmacinę paslaugą. Tik vaistininkui suteikus visą reikiamą informaciją apie vaistų vartojimą ir aptarus kitus svarbius klausimus, užsakymas internete yra patvirtinamas. Visuomet stengiamės akcentuoti gyventojams, kad net ir, atrodytų, įprastų vaistų nuo skausmo ar slogos nereikėtų rinktis ir vartoti savo nuožiūra ar pasikliaujant kaimyno patirtimi. Verčiau pasikonsultuoti su specialistais, kurie gali padėti atrasti būtent jums tinkamiausią pasirinkimą.
Ar gyventojai sugrįžta pasikonsultuoti su vaistininkais nuotoliu dar kartą? Kokiu grįžtamuoju ryšiu pasidalija?
Greta: Pasitaiko atvejų, kai klientai prašo „sujungti” su konkrečia vaistininke, su kuria jau bendravo anksčiau. Juk kasdien į žmonių rūpimus klausimus atsako ne robotai konsultantai, o gyvi, patyrę savo srities profesionalai. Jaučiame, kad tai išties kuria pridėtinę vertę mūsų klientams ir skatina juos sugrįžti.
Evelina: Jau ir patys vaistininkai sugrįžtančius klientus gali atpažinti iš balso, jeigu bendrauja nebe pirmą kartą. Džiugina ir tai, kad vaistininkės ir odos priežiūros specialistės, kurių nemokamą konsultaciją mūsų elektroninėje vaistinėje taip pat galima gauti, sulaukia skambučių iš klientų, grįžtančių tiesiog nuoširdžiai padėkoti už pagalbą ir patarimus. Visa tai yra didžiausia motyvacija mums. Galime drąsiai teigti, kad mūsų klientai vertina galimybę konsultuotis nuotoliniu būdu ir tikimės, kad naudosis ja dar ne kartą.