Žodis „suverenas“ kai kam gali skambėti išdidžiai, tačiau realybė yra tokia, kad tokie žmonės yra nihilistai ir manipuliatoriai. Jie yra užsispyrę, nuolat nusiteikę priešiškai ir teikia skundus įvairioms galimoms institucijoms, vadovaudamiesi įstatymais, kurių patys sakosi nepripažįstantys. Taigi, tokiame prieštaringame elgesyje nieko gražaus ir malonaus nėra.
Jei manote, kad darbe ar bendruomenėje gali tekti susidurti su „klientu-suverenu“, svarbiausias dalykas, ką Jūs galite padaryti – pasiruošti tam iš anksto. „Suverenai“ yra įtaigūs ir moka įtikinėti, provokuoti. Jūsų užduotis – nepasiduoti provokacijoms ir baimei, neleisti žeminti savo autoriteto. Apsišarvuokite kantrybe ir žinokite keletą svarbių niuansų, kurių laikydamiesi jei ir neišvengsite nemalonumų, tai bent jau juos minimizuosite.
1. Nepasimesti, nepasiduoti provokacijai, išlikti ramiam.
Pasidomėkite šiuo ar kitais panašiais judėjimais plačiau. Žinokite jų narių vartojamus terminus ir drąsiai juos naudokite bendraujant. „Suverenai“ dėl to jausis keistai, nes yra įpratę, kad dauguma žmonių sutrinka, susidūrę su jų pasaulėžiūra.
Bendraudami su „klientu-suverenu“ būkite ramūs, šalti, išlaikykite sveiką protą, remkitės teisės aktais, taisyklėmis, visuotinomis elgesio normomis. Neįsijauskite pernelyg į tai, ką jie sako, nes neretai konfliktas būna keliamas dirbtinai. Jūs neturėtumėte prisidėti ir eskaluoti konflikto. Jūsų užduotis – de eskaluoti.
Būkite susikoncentravę į tai, ką sprendžiate ar dėl ko kalbatės. „Suverenai“ siekia išvesti iš pusiausvyros, atitraukti dėmesį, klaidinti, uždavinėti daug nesusijusių klausimų, tempti laiką. Apsistokite ties viena tema, stenkitės nukrypusį pokalbį grąžinti prie tikslo. Pasiūlykite su tema nesisijusius klausimus užduoti kitų susitikimų metu.
Supraskite skirtumą tarp asmens nuomonės raiškos ir neteisėtų veiksmų. Nors asmens nuomonės raiška Jums gali atrodyti neįprasta, nemaloni, erzinanti, tačiau kiekvienas žmogus turi tokią teisę. Svarbu atskirti, kada yra tik nuomonės išreiškimas, o kada – galimas pažeidimas, aplaidumas, pareigų nesilaikymas.
SVARBU! Jei tenka priimti „suverenų“ dokumentus, įsitikinkite jų teisėtumu. „Suverenai“ gali pateikti suklastotus dokumentus (ypač susijusius su asmens tapatybe – pasas, gimimo liudijimas, vairuotojo pažymėjimas ir pan.), neprisistatyti savo vardu.
Reikia stengtis nepaleisti tokio kliento iš akių, rinkti informaciją apie bet kokį bendravimą su juo, tam pasitelkiant valstybines institucijas, pavyzdžiui, policiją. Taikykite darbo metodus, kurie naudojami bendraujant su manipuliatoriais: viešumas, sklaida ir bendradarbiavimas su kitomis institucijomis.
2. Neprovokuoti, nusileisti, išklausyti, rodyti pagarbą, susidomėjimą.
Būkite pasirengę susidurti su tokiu elgesiu, apie kokį net negalėjote įsivaizduoti. Neturėkite jokių išankstinių lūkesčių, vizijų. „Suverenai-nihilistai“ gali nepaisyti žmonių bendruomenėse savaime suprantamų, įprastų elgesio normų, etinių taisyklių. Būkite pasirengę, kad Jūsų gali visiškai negerbti, įžeisti, apšmeižti, apkaltinti.
„Suverenai“ dažnai reikalauja pateikti jiems įvairius dokumentus. Žinokite, kuriuos dokumentus kam privalote teikti, o kam neprivalote. Jei privalote pateikti tam tikrus dokumentus, venkite pateikinėti perteklinę informaciją.
Jei turite galimybę, neskubėkite iškart atsakinėti į „suverenų“ klausimus. Galite išklausyti, pasižymėti, priimti jų raštus, tačiau jeigu manote, kad jums reikia daugiau laiko ar konsultacijų, taip ir paaiškinkite.
Teikdami „klientams-suverenams“ tam tikrus raštus, būkite itin atidūs ir dėmesingi. Net menka, smulki klaidelė neliks nepastebėta. Išsaugokite visus jų pateiktus raštus, dokumentus, net vokus. Laikykitės duoto žodžio. Jei pažadėjote, kad imsitės tam tikrų priemonių, būtinai savo pažadą turite įvykdyti.
Nebandykite įtikinti „suverenų“, kad jų filosofija ar požiūris yra blogi. Bendraudami remkitės tik konkrečiais teisės aktais, faktais, taisyklėmis, venkite subjektyvumo.
„Suverenai“ linkę burtis į grupes ir gali būti, kad su Jumis ginčysis ir savo tiesą bandys įrodinėti keli jų. Gali būti, kad susidursite su bandymais įbauginti. Jie tiki, kad valstybės institucijų darbuotojai yra „nelegalios, neteisėtos valdžios“ atstovai. Stenkitės bendraudami su jais nelikti vieni. Jei galite, pasikvieskite savo kolegą.
Neįžeidinėkite, nepulkite, nedemonstruokite savo neigiamo nusiteikimo asmens atžvilgiu. Tai ne tik neetiška, bet gali jus supriešinti ir užaštrinti situaciją.
3. Turėti standartinių atsakymų sąrašą.
Kalbėdami su „suverenu-nihilistu“ akcentuokite dalykus, kurie jo pasaulėžiūroje yra prieštaringi. Pavyzdžiui, jie nenori laikytis pareigų, taisyklių, mokėti mokesčių, bet yra linkę naudotis teisėmis ir privilegijomis, t. y. gauti sveikatos priežiūros paslaugas, kurti verslą, vairuoti automobilį, naudotis viešosiomis erdvėmis.
„Suverenai“ užduoda daug standartinių klausimų, dažnai kartoja savo teiginius, tad ir Jūs drąsiai tai darykite. Jie būna iš anksto apgalvoję ir pasiruošę savo kalbą. Būkite pasiruošę ir Jūs. Žemiau rasite keletą tokių tipinių klausimų-atsakymų pavyzdžių.
– Aš visiškai laisvas žmogus, man negali būti taikomos kažkieno sugalvotos taisyklės.
– Jūs laisvas žmogus, tačiau jums reikalinga valstybės teikiama apsauga. Ką darytumėte jei būtumėte užpultas gatvėje? Jeigu jūsų namas degtų, kaip jį gesintumėte? Ar kviestumėte ugniagesius? Ar ugniagesiai galėtų atsisakyti gesinti jūsų namą? Jums reikalinga valstybės pagalba ir jos suteikiamos teisės, todėl turite laikytis ir pareigų.
– Galiu važiuoti kur noriu, eiti kur noriu.
– Jūs gyvenate Lietuvos valstybėje, teisingai? Jei gyvenate Lietuvos valstybėje, Jums privalomi Lietuvos Respublikos įstatymai. Jei gyventumėte kitoje valstybėje, turėtumėte laikytis kitos valstybės įstatymų.
– Aš jus filmuoju. Viskas bus panaudota teisme.
– Taip, aš matau, kad filmuojate, nes laikote telefoną rankoje.
– (užduoda pasikartojančius klausimus, nukreipia pokalbį ir t.t.)
– Turiu 10 minučių. Prašau sakyti klausimo esmę. Jei turite daugiau klausimų, galėsime juos aptarti kitu metu.
– Ar jūs girdite mane, atsakykite tuoj pat.
– Aš jus išgirdau, supratau, pasižymėjau jūsų pageidavimus. Atsakysime jums artimiausiu metu, kai išnagrinėsime jūsų kreipimąsi.
Ką dar galime padaryti?
„Suverenai“ su pasididžiavimu dalinasi vaizdo įrašais, kuriuose sutrikę, nustebę, pasimetę valstybės tarnautojai, viešųjų paslaugų srities darbuotojai atsakinėja į jų klausimus, skaito raštus. Kad netektų patekti į tokią nemalonią situaciją, geriausia prevencija – pasirengimas. Kiekviena organizacija turėtų savo darbuotojams atlikti mokymus, kaip elgtis susidūrus su „suverenais“. Darbuotojai turi mokėti priimti teisingus sprendimus, tinkamai reaguoti į provokatorių elgesį, suprasti savo įstaigos misiją, vertybes ir darbo pobūdį, bendradarbiauti su kitomis institucijomis.
Užsienio praktika rodo, kad itin svarbu imtis prevencinės veiklos bendruomenėse – teikti gyventojams suprantamą ir patikimą informaciją, kad jiems nereikėtų jos ieškoti įvairiuose dezinformacijos kanaluose, kurių vis gausėja. Taip pat, reikia skatinti gyventojus nelikti abejingais ir pranešti (socialiniam darbuotojui, policijai) apie visuomenės taisykles ir normas pažeidžiančius asmenis.