Didžiąją dalį laiko skyriau stebėjimui ir dokumentavimui: žavėjausi vyrų stiliaus subtilybėmis, fiksavau kadrus ir bendravau su įvairiais mados industrijos profesionalais. Ši paroda buvo ne tik galimybė pamatyti naujausias vyrų mados kryptis, bet ir užmegzti ryšius su kūrėjais, kurie formuoja šios industrijos ateitį. Šiame straipsnyje dalinuosi savo įžvalgomis ir įspūdžiais – nuo įdomiausių kolekcijų iki gatvės stiliaus detalių, kurios neabejotinai papildė šią įsimintiną patirtį. Renginio istorija „Pitti Uomo“, prasidėjusi 1972 metais Florencijoje, yra seniausia ir prestižiškiausia vyrų mados paroda pasaulyje. Jos įkūrimas Florencijoje nėra atsitiktinis – šis miestas dar nuo Renesanso laikų garsėjo kaip tekstilės, odos dirbinių ir aukštos kokybės amatų centras. Būtent čia gimė legendiniai mados namai, tokie kaip „Gucci“ ir „Salvatore Ferragamo“. „Pitti Uomo“ ištakos – tekstilės ir audinių parodos, kurios vyko istoriniame Fortezza da Basso tvirtovės komplekse nuo 1950-ųjų, tačiau ilgainiui jos išaugo į tai, ką turime šiandien.

Ši paroda tapo kertiniu akmeniu, transformavusiu Italiją į vyrų mados sostinę, populiarindama „Made in Italy“ koncepciją. Per penkis dešimtmečius „Pitti Uomo“ evoliucionavo nuo nedidelės prekybinės mugės iki svarbiausio vyrų mados kalendoriaus įvykio, kuris vyksta du kartus per metus – sausį ir birželį. „Pitti Uomo“ suburia įvairius mados industrijos dalyvius po vienu stogu – čia susirenka drabužių kūrėjai, dizaineriai, pirkėjai, žurnalistai, nuomonės formuotojai ir mados entuziastai iš viso pasaulio. Paroda veikia kaip B2B platforma, kur prekių ženklai pristato savo naujas kolekcijas būsimiems sezonams, o parduotuvių pirkėjai sudaro užsakymus. Kiekvienoje parodoje dalyvauja per 1200 prekių ženklų, kurie išdėstomi skirtinguose paviljonuose pagal stilių ir kategoriją – nuo klasikinės elegancijos iki šiuolaikinės gatvės mados. Per savo istoriją „Pitti Uomo“ pristatė keletą legendiniais tapusių vyrų mados šou: 2011 metais „Valentino“ mados namai pristatė savo pirmąją vyrišką kolekciją, 2015 metais „Marni“ šventė savo 30-metį su išskirtiniu pristatymu Palazzo Corsini rūmuose, 2019 metais „Givenchy“, vadovaujama Clare Waight Keller, surengė įspūdingą šou Villa Palmieri soduose, o 2020 metais „Jil Sander“ nustebino savo minimalistiniu pristatymu Santa Maria Novella vienuolyne. Be komercinės pusės, „Pitti Uomo“ garsėja „Pitti Peacocks“ fenomenu – taip vadinami stilingai apsirengę lankytojai, kurie demonstruoja išskirtinį itališką elegancijos supratimą ir tampa gatvės fotografų objektais. Paroda taip pat reguliariai kviečia garsius dizainerius, tokius kaip Craigas Greenas, Sterlingas Ruby, JW Andersonas ar Rafas Simonsas, pristatyti savo kolekcijas istorinėse Florencijos vietose, taip sujungdami šiuolaikinę madą su miesto kultūriniu paveldu.

„Streetstyle“ fotografija
„Pitti Uomo“ gatvės stilius šiemet tapo tikru įkvėpimo šaltiniu – klasika ir modernumas susiliejo į unikalų mados reginį, o kiekvienas praeivis tapo savo stiliaus istorijos pasakotoju. Garsioji siena, prie kurios žmonės renkasi fotografuotis kiekvienos parodos metu, atskleidė ne tik jų kūrybiškumą, bet ir unikalų požiūrį į vyrišką madą. Čia buvo galima pamatyti, kaip stilingi vyrai pateikia save per tradicinius vyriškos mados rėmus, papildydami juos asmenybės detalėmis. Šiais metais daug dėmesio sulaukė ir „outdoor“ stiliaus bei gyvenimo būdo gerbėjai – jų praktiški, bet stilingi įvaizdžiai parodė, kaip ši estetika užkariavo ne tik kalnų viršūnes, bet ir miesto gatves, tapdama neatsiejama vyriškos mados dalimi. Teko kalbinti ir garsų gatvės stiliaus fotografą Darrelį Hunterį, kuris jau ne pirmus metus dokumentuoja „Pitti Uomo“ vyrų gatvės stilių. Pasak jo, šių metų akcentas – nemarioji klasika, kurią galima stebėti iš labai arti. Jis pabrėžė, kad tokio pobūdžio fotografija leidžia geriau pažinti stilingus žmones: paklausti, ką jie dėvi, kaip suvokia savo asmeninį stilių ir kaip subtiliai jį pateikia.

Fotografas taip pat atskleidė, kad šiais metais yra samdomas pačios „Pitti Uomo“ parodos, tad būtent jo nuotraukos taps oficialiais šių metų renginio gatvės stiliaus kadrais. Pasak jo, dauguma gatvės mados fotografų į „Pitti Uomo“ atvyksta su konkrečiais tikslais – dauguma jų dirba žurnalams arba portalams, tačiau netrūksta ir entuziastų, kurie šį procesą vertina kaip kūrybinį iššūkį arba tiesiog fiksuoja stilingas akimirkas savo socialiniams tinklams ar asmeniniams prisiminimams. Fotografas pabrėžė, kad šaltasis sezonas yra ypatingas gatvės stiliaus fotografijai, nes sluoksniavimo galimybės atskleidžia žmonių kūrybiškumą ir gebėjimą žaisti su apranga. Džiaugiuosi, kad mano pirmasis apsilankymas „Pitti Uomo“ įvyko būtent žiemos sezono metu. Šaltasis metų laikas leido ne tik pamatyti sluoksniavimo grožį, bet ir pasinerti į gatvės stiliaus atmosferą, kurioje net tradiciniai sprendimai tapo įkvėpimu unikaliems deriniams kurti.

Fortezza da Basso erdvėje
„Pitti Uomo“ 107-oji paroda vyko ikoniškoje Fortezza da Basso erdvėje, kuri buvo suskirstyta į penkias pagrindines sekcijas: „Dynamic Attitude“, „Superstyling“, „Fantastic Classic“, „I Go Out“ ir „Futuro Maschile“, taip pat specialiąją „Scandinavian Manifesto“ zoną. Šių metų tema – ugnis, kuri simbolizavo aistrą ir energiją, tačiau visa erdvė išlaikė „Pitti Uomo“ būdingą konservatyvumą, net ir drąsesniuose sektoriuose. „Dynamic Attitude“ pristatė kasdienio gyvenimo eleganciją, kur vyraujanti atmosfera sukosi apie praktiškumą ir patogumą. „Superstyling“ sektorius, nors ir skirtas eksperimentams bei inovacijoms, šįkart buvo saikingas, su aiškiai matomomis klasikinės mados šaknimis. „Fantastic Classic“ tapo tradicinės vyriškos elegancijos šventove, kurioje buvo galima stebėti nepriekaištingai sukirptus kostiumus ir prabangias detales. „I Go Out“ sekcija kvietė susipažinti su lauko drabužių inovacijomis – nuo praktiškumo iki estetikos. „Futuro Maschile“, kuri turėjo reprezentuoti vyriškos mados ateitį, visgi liko konservatyvi savo konstrukcijomis ir formomis, labiau orientuodamasi į subtilią modernizaciją, nei drastiškus pokyčius. Galiausiai, „Scandinavian Manifesto“ žadėjo minimalizmą ir skandinavišką dizaino preciziškumą, tačiau, mano nuomone, deja, nepasiūlė nieko radikalaus ar itin naujo. Žmonių srautai judėjo tarp paviljonų sklandžiai, o skirtingoms zonoms buvo būdinga savita atmosfera. „Fantastic Classic“ sektorius buvo gyviausias ir traukė didžiausią dėmesį, o ramūs kampeliai, tokie kaip „Scandinavian Manifesto“, leido atsikvėpti ir detaliau apžiūrėti eksponuojamus kūrinius. Bendra energija Fortezza da Basso buvo intensyvi ir dinamiška, ypač užimtesnėse vietose, tačiau kiekvienas kampelis išlaikė savo unikalų ritmą, prisidedantį prie šio nepaprasto mados renginio įspūdžio.

Susitikimas su pirkėja
Teko malonumas pasikalbėti su Yesim Kaygusuz Salahor, prabangaus butiko Stambule įkūrėja, kuri taip pat valdo savo šeimos manufaktūrą Turkijoje – verslą, paveldėtą iš senelio. Ryšys su „Pitti Uomo“ jai yra ypač svarbus, nes jos senelis dalyvaudavo nuo pat pirmosios parodos. Dabar ši tradicija tęsiama ir kiekvienas renginys jai tampa ne tik darbo, bet ir šeimos istorijos dalimi, tad ji stengiasi nepraleisti nė vieno. Kalbant apie pirkėjų darbą „Pitti Uomo“ metu, ji paaiškino, jog šis procesas apima ne tik užsakymų formavimą, bet ir artimesnį dialogą su dizaineriais bei gamintojais, tendencijų analizę, didmeninių kainų ir minimalių užsakymų kiekių derinimą. „Ši paroda yra puiki vieta stebėti, kaip keičiasi vyriškos mados kryptys.“ – dalijosi ji. Šiemet ji pastebėjo stiprias tendencijas spalvų srityje – didžiulį melanžinių spalvų populiarumą, daugybę pilkų ir „off-white“, „žuvies kaulo“ atspalvių. Nemažai dėmesio skirta ir burgundiškiems tonams. Ji paminėjo, kad „Brunello Cucinelli“ stendas šiemet ypač traukė akį, kaip ir kasmet. Pasak jos, „Cucinelli“ dažnai tampa vieta, kurioje aiškiai atsiskleidžia globalios vyrų mados tendencijos ir industrijos judėjimo kryptis. Jos pagrindinis dėmesys šįkart buvo skirtas šeimos manufaktūros plėtrai ir naujų partnerių paieškai. „Pitti Uomo“ jai tampa platforma, kur susijungia asmeninis paveldas, verslo strategijos ir globalių mados tendencijų analizė.

Įsimintiniausi parodoje rodomi prekių ženklai
„Sewmod“
„Sewmod“ – vienas iš įsimintiniausių atradimų „Pitti Uomo“ parodoje. Pietryčių Kinijos prekių ženklas, kuriantis savo kolekcijas rankomis šiaurinėje šalies dalyje, sužavėjo precizišku dizainu ir puikiomis konstrukcijomis. Visi drabužiai kuriami naudojant natūralius pluoštus, perdirbtą vilną, bambuko medvilnę, kupranugarių vilną ir kitas medžiagas. Rezultatas – natūralus, tačiau inovatyvus dizainas, puikiai atspindintis Azijos kūrėjų talentą. „Sewmod“ kampelis sulaukė daug dėmesio visos parodos metu – žmonės būriavosi kalbinti dizainerį ir jo komandą, o prekių ženklo tikslumas ir kūrybingumas dar kartą parodė, kodėl Azijos mados kūrėjai išlieka priešakyje pasaulinėje rinkoje. Šis prekių ženklas yra mano favoritas, priėjau prie išvados, jog ateityje daugiau dėmesio skirsiu būtent azijiečių dizainui bei investuosiu į jų kūrybą.
„L. F. Lidfort“
„Lidfort“ avalynė nustebino puikia kokybe ir moderniu dizainu, kuris subtiliai išlaiko vyriškos mados klasikos ribas. Taip pat maloniai nustebino kainos – šie batai kainuoja perpus mažiau nei garsių mados namų modeliai. „Lidfort“ istorija prasidėjo dar 1980-aisiais, kai įmonė pasirinkto elegancijos, rafinuotumo ir paprastumo kelią. Nepaisant augančio verslo, Vincenzo ir Onelio nusprendė likti amatininkais ir nesirinko masinės gamybos. „Lidfort“ avalynė gaminama iš aukščiausios kokybės pilno grūdo odų, apdorojamų natūraliais augaliniais ekstraktais, o gamybos procesai vyksta įmonės viduje ir yra griežtai kontroliuojami. Nors modelių gamyba išlieka riboto kiekio, tai užtikrina aukštą kokybės standartą. Po įkūrėjo Lido Fortuna’os mirties 2002 m., jo sūnūs kartu su patyrusia komanda tęsė jo misiją: kūrė gaminius iš aukščiausios kokybės medžiagų, laikėsi paprastumo, estetikos, kūrybiškumo ir originalumo principų. Šiandien „Lidfort“ avalynė yra parduodama prabangiausiose pasaulio parduotuvėse, kur kiekvienas modelis pasakoja apie daugiau nei 50 metų amato tradiciją, derinamą su šiuolaikišku skoniu ir elegancija.
„G-Star RAW“
„G-Star RAW“ paviljonas tapo vienu įspūdingiausių „Pitti Uomo“ renginyje. Jų instaliacija „Digging To The Future“ buvo išskirtinė patirtis, kuri priminė šiuolaikinio meno muziejaus ekspoziciją. Svarbiausiu akcentu tapo 13 metrų ilgio bėgis, sukurtas iš džinsinio audinio atliekų, jį sukūrė menininkas Maartenas Baas’as. Tai – dalis „G-Star“ žinomos iniciatyvos, skirtos tvarumui ir ateities madai. Ši erdvė tapo platforma, kurioje buvo pristatyta džinsų evoliucija ir prekių ženklo siekis peržengti tradicines dizaino ribas. Instaliaciją papildė gyva muzika, kuri dar labiau sustiprino įspūdį, o manekenai vaizdavo džinsų transformaciją – nuo nudėvėtų ir suplėšytų iki šiuolaikinių modelių, sukurtų naudojant naujausias technologijas. Taip pat Florencijos „Magazzino 07“ erdvėje buvo eksponuojama legendinė „G-Star“ archyvinė kolekcija – didžiausia Europoje, turinti daugiau nei 50 000 unikalių vienetų. Šioje erdvėje praleidau nemažai laiko, nes buvau sužavėtas „G-Star“ kūrybinio masto ir gebėjimo džinsą paversti tvarumo, meno ir dizaino simboliu. Tai buvo ne tik ekspozicija, bet ir patirtis, atspindinti „G-Star“ novatorišką DNR.
„MM6“
Kaip minėjau, „Pitti Uomo“ kiekvieną kartą rengia vyrų mados pristatymus, ši kartą parodos metu pasirodė „MM6“, 1997 m. paleista difuzinė „Maison Margiela“ mados namų drabužių linija. Taip pat savo pirmą kolekciją pristatė japonų dizaineris Satoshi Kuwata – savo įkurtam prekių ženklui „Setchu“. „MM6“ pristatytai 2025–2026 metų žiemos–rudens kolekcijai netrūko energijos, podiumu žygiavę modeliai demonstravo tarsi paaštrintą, šiuolaikinio vyro garderobą. Kolekcijoje buvo gausu odos, guminių audinių, pankiškos sielos bei, žinoma, žvilgsnio į paties Martino Margiela’os darbus. Beveik prie6 20 metų pats Martinas „Pitti Uomo“ renginyje pristatė vyrų kolekciją, tad „MM6“ kolekcijoje galima buvo išvysti daug nuorodų būtent į tai, ką pats Martinas rodė ant podiumo.
„Setchu“
Antras mados pasirodymas buvo pirmoji „Setchu“ prekių ženklo kolekcija, kurios pristatyme man teko būti, tad pavyko pajusti dizainerio kuriamą atmosferą. „Setchu“ kolekcijos esmė – Rytų ir Vakarų sintezė, kur tradicinis vakarietiškas siuvimas susilieja su japonišku funkcionalumu. Kolekcijos pristatymas simboliškai atspindėjo dienos ritmą – nuo ryto iki popietės. Multifunkciai drabužiai, tokie kaip švarkai ar paltai, buvo dėvimi skirtingais būdais, pabrėžiant kolekcijos universalumą. Po šou kolekcija buvo pristatyta pirmame aukšte – ekspozicija, išdėliota tatamiais dengtuose stenduose, kvietė įsitraukti į „Setchu“ pasaulį. Japonišką tradiciją su vakarietiškomis inovacijomis jungiantis prekių ženklas pabrėžia daugiafunkciškumą: kiekvienas kolekcijos drabužis gali būti dėvimas keliais būdais, pritaikomas pagal individualius poreikius. Tai ne tik mažina drabužių kiekį spintoje, bet ir papildo ją daiktais, galinčiais kaskart atsiskleisti naujai. Viena sezono naujovių – „atnaujinimo“ paslauga, leidžianti modifikuoti įsigytus drabužius ir praplėsti jų dėvėjimo galimybes. Kolekcijos spalvų paletė atspindi paprastumo ir minimalizmo filosofiją. Dominuoja juoda, balta ir pilka spalvos, o išskirtinis dėmesys skiriamas pilkai juodam tartano raštui, kuris tampa šio sezono akcentu. Įkvėptas pankų estetikos, šis raštas perteiktas švelnesnėmis pilkos atspalvių variacijomis, sukuriant elegantišką ir šiuolaikišką įvaizdį.
Pabaigai
Vaikštant tarp Fortezza da Basso paviljonų, buvo galima jausti tvyrojusią energiją ir nuolatinį judėjimą. Vėliau tai patvirtino ir skaičiai: 107-oji „Pitti Uomo“ paroda buvo itin sėkminga. Ne tik dėl beveik 20 000 lankytojų, aplankiusių 770 prekių ženklų stendų, bet ir dėl užfiksuoto pasitenkinimo – tiek parodos dalyvių, įvertinusių kokybę, tiek pirkėjų, įvertinusių išskirtinį prekių ženklų pasirinkimą. Dar svarbesni buvo skaičiai, susiję su pirkėjų dalyvavimu: parodą aplankė 8 300 Italijos ir 5 000 užsienio pirkėjų, o tai sudarė 6,5 proc. augimą, palyginti su praėjusiais metais. Šis rezultatas yra stiprus ir teigiamas ženklas ne tik tarptautinei vyrų madai, bet ir visai „Made in Italy“ koncepcijai ir industrijai. Man tai buvo daugiau nei paroda. Tai buvo kelionė į klasikos šerdį ir įkvėpimas ateičiai. Tikiuosi, jog tai tik pirmasis žingsnis mano santykyje su „Pitti Uomo“ paroda, kuri atveria duris į tikrąją vyrų mados magiją.