Žvelgiant pro „Pantone“ akinius

Kasmet mados ir dizaino pasaulis sulaikęs kvapą laukia žymiausio „Pantone“ spalvų instituto sprendimo, koks atspalvis taps ateinančių metų vėliava. Tai paveiks grafinio dizaino, pakuočių, interjero tendencijas. Taigi ko galima tikėtis 2022-aisiais?


17-3938 very peri – toks visas 2022 m. spalvos kodas ir pavadinimas. Kasmet „Pantone“ institutas analizuoja pasaulio įvykius, globalias tendencijas ir nustato madingas spalvas ateinantiems metams. Atrenkamos ištisos teminės paletės, o spalva, kuri jose kartojasi, dažnai tampa metų nominante. 2021-aisiais turėjome kiek retesnę išimtį ir net dvi metų spalvas – geltoną bei pilką. Bipoliškas koloritas turėjo aiškią simboliką su pandemija susigyvenančiam pasauliui. Tačiau šie metai baigėsi ir norisi pasvarstyti, ką mums žada 2022-ieji, kokios žinutės užkoduotos švelniai violetiniame atspalvyje.


Ką reiškia „very peri“?


Pirmiausia apie pavadinimą, nes bet kokį dalyką pradedu studijuoti nuo žodyno, neretai pateikiančio labai tikslias ir intriguojančias pirmines reikšmes. Ką reiškia šis į tiesmuką rimą sujungtas darinys „very peri“? Pirmoji junginio dalis nekelia klausimų ir signalizuoja apie kažką itin išreikšto, užaštrinto arba, paprasčiau tariant, „labai“. O štai „peri“ nuteikia mįslingai. Pirmą kartą išgirdus man prieš akis iškilo atlikėja Katy Perry, kuri, beje, savo laiku labai mėgo šį atspalvį. Tačiau viskas gerokai kebliau.


Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Vida Press


„Peri“ gali būti siejama ir su senovės persų mitologine būtybe, superžmogumi, kuris iš pirmo žvilgsnio yra blogio įsikūnijimas, tačiau ilgainiui atsiskleidžia kaip geras ir maloningas džinas arba fėja. Ši mistinė simbolika gali sietis su ateinančių metų spalvoje užkoduotu tikėjimu žmonija ir atsigręžimu į gėrį, visų pirma imantis planetos gelbėjimo misijos. Kita „peri“ reikšmė taip pat ne mažiau aktuali kalbant apie vyraujančias tendencijas. „Peri“ – ir žodžio periferija trumpinys, kuris šiuo atveju simbolizuotų mažas bendruomenes ir nuo megacentrų pavargusią visuomenę.

Tendencija prasidėjo gerokai anksčiau, bet, panašu, įgauna pagreitį. Vertinama tai, kas gaminama vietinėse, nedidelėse artelėse, studijose, vis labiau grįžta rankų darbo vertė. Mados fotosesijos keliasi iš didmiesčių centrų į priemiesčius, provinciją, arčiau paprasto, glamūro nepaliesto gyvenimo. Sujungus abi paslaptingo žodelyčio „peri“ reikšmes ima dėliotis ir platesnis šia spalva nutapytas kitų metų portretas. O jame ir daugiau zeitgeist, arba laikmečio dvasią, atspindinčių ženklų.


Virtualybė čia ir dabar


Išgaudami esminę ateinančių metų spalvą „Pantone“ analitikai gilinasi į daugybę aspektų: pramogų ir kino pasaulio, šiuolaikinio meno, mados ir dizaino tendencijas, gyvenimo būdo, maisto ir kelionių ypatumus ir pan. Šiuolaikinis pasaulis vis labiau įgauna dvilypį charakterį. Gyvename realybės ir virtualybės paralelėse.


2021-ųjų pabaigoje M. Zuckerbergas paskelbė apie „Meta“, platformą, kurioje susijungs jo valdomi socialiniai tinklai, vaizdo žaidimai ir kiti virtualiosios realybės atributai. Marcas tai vadina metaverse – „naująja ekosistema“. Nesiplėsiu į technologines smulkmenas, tačiau vos žvilgtelėjus į naujojo „rojaus“ (kažkuo labai primenančio „The Sims“ žaidimą, žaidžiamą to paties M. Z.) prezentaciją į akis krenta koloritas, persmelktas pasikartojančios melsvai violetinės 2022-ųjų spalvos. Reklaminis triukas? Greičiausiai viskas labai apgalvota ir sutapimų tikimybė čia menka.


Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Moteris.lt koliažas (Vida Press nuotr.)


Manau, ir patys „Pantone“ instituto analitikai nėra naivūs, nekalti spėliotojai. Jų siūlomi koloritai ir spalvinės schemos turi aiškias sąsajas su rinkodaros tendencijomis ir megakorporacijų strateginiais planais. Ir šiuo atveju tikrai galime kalbėti apie madingas spalvas, nes šių dinamika ir kaita aiškiai juntama, tik nėra tokia kardinali ir greita. Vartotojai turi priprasti prie naujovių, jas adaptuoti, tačiau pajutus rutinos skonį spalvų temperatūra ir skalė ima kisti. Šis institutas jau 23 metus daro įtaką įvairiems mados, dizaino, interjero produktams, pakuočių dizainui ir vartojimo dinamikai. Pristatydama naująją spalvą „Pantone“ spalvų instituto strategė Laurie Pressman neslepia akivaizdžių sąsajų su skaitmeniniu, virtualiu pasauliu, teigdama, kad ši spalva simbolizuoja nerūpestingą pasitikėjimą, drąsą ir smalsumą, kuris lydės mums priimant pasikeitusių galimybių kraštovaizdį bei atvers naują viziją į kitokį gyvenimą. Toks apibūdinimas puikiai tinka ir „Metai“. Argumentuojant spalvos pasirinkimą akcentuojama, kad gyvename permainų, transformacijų, tam tikro tranzito laikais.


Lyties spektras


Tačiau pabandykime nutolti nuo technologijų ir priartėti arčiau prie žmogaus. Mada ir jos atributai yra mūsų antroji oda ir akivaizdi saviraiškos forma. Ne vienerius metus stebime besitrinančias ribas ir brėžiamus naujus Z kartos tapatybės kontūrus. Visų pirma į akis krenta lyties samprata ir išraiška. Fundamentali dviejų priešingų polių – vyriškumo bei moteriškumo sistema griūna formuodama naujas raiškas. Imame aiškiai jausti tolstant XX a., kuris ilgą laiką vilkosi paskui kaip ryškus šešėlis. Tačiau užaugus kartai, kuri apie šį mums itin svarbų raidos etapą žino tik iš pasakojimų, dauguma nustatytų normų ir stereotipų tampa nebeaktualūs, svetimi ir atgyvenę. Lyties aspektas ilgą laiką buvo kone esmine mados pasaulio ašimi, aiškiu matmeniu ir standartizavimo rodikliu. Suvokėme pasaulį per melsvos ir rausvos spalvų prizmę, tačiau XXI a. į lytiškumą (beje, ne tik į jį) imame žiūrėti kaip į spektrą. Pasteliškas „very peri“ atspalvis ir yra ta samplaika, neturinti aiškaus vyriško ar moteriško prado.


Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Vida Press


XX a. suformulavo unisex fenomeną (drabužius, tinkančius abiem lytims ir kartu neakcentuojančius lytiškumo). XXI a. turime visą paletę naujų sąvokų: genderless, genderfull, gender-fluid ir t. t. Mados kolekcijos vis rečiau skirstomos į vyriškas bei moteriškas, jaunieji vartotojai rengiasi nepaisydami lytinių stereotipų, o LGBT+ bendruomenės aktyvistai, trumpai pasidžiaugę kintančiomis nuostatomis, jau ėmė piktintis nepagrįstomis įvaizdžio spekuliacijomis ir heteroseksualių asmenų besisavinama queer saviraiška. Taigi neapibrėžta, pasteliška violetinė neabejotinai tampa puikia visas šias permainas apimančia spalva.


Spalvos psichologija


Ši populiariosios psichologijos atšaka aktyviai taikoma rinkodaros srityje. Studijuodami dailės akademijoje turėjome spalvotyros paskaitas, kuriose buvo aiškinamos spalvų dermės, kilmė, poveikis. Akivaizdu, kad spalvos veikia mus emociškai, gali lemti pasirinkimus. Spalvos neabejotinai atkreipia dėmesį (ne veltui akcijos žymimos oranžine spalva, o įspėjamiesiems pavojaus ženklams, lyg bitės geluoniui, būdingas geltonos ir juodos derinys).


Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Shutterstock nuotr.


Kokį psichologinį atspalvį turi violetinė? Tai originalumo, kūrybiškumo, intuicijos, prabangos, dvasingumo ir tuo pat metu gedulo, vienatvės, depresyvumo ir beprotybės spalva. Visi minimi aspektai aktualūs šiandieniniame pasaulyje, kalbant apie madą ir individų saviraišką. Pastelinis spalvos charakteris liudija apie kiek švelnesnę minėtų savybių išraišką. Viskas tarsi praskiesta socialinių tinklų estetikos pienu. Nepamirškime, kad įžengiame į trečiuosius pandemijos metus, o tai jau yra gana ilgas laikotarpis naujiems įpročiams, elgesio normoms, saviraiškai ir komunikacijai formuotis.


2020-ieji buvo šoko ir eksperimento pojūčio periodas, 2021-ieji – kovos ir prisitaikymo laikotarpis. Kokį toną įgaus 2022-ieji? Sprendžiant iš šių metų spalvos charakterio, turėtų rastis daugiau kompromisų (juk violetinė – priešingų polių, raudonos bei mėlynos, samplaika) ir vis ryškesnė tapti kitoniškumo raiška. Raktiniai žodžiai, su kuriais pats „Pantone“ institutas sieja šią spalvą, yra džiaugsmas (pagal spalvų psichologiją sunkiai siejamas su šaltais atspalviais), pozityvus požiūris, dinamiškumas, drąsus kūrybiškumas ir vaizduotė.


Déjà vu


„Pantone“ paskelbus 2022-ųjų spalvą iškart persmelkė déjà vu jausmas. Ir tas „matyto“ efektas išties nėra toks tolimas, kad būtų sunku jį atsekti. 2018-aisiais mūsų minimas spalvų institutas metų spalva išrinko 18-3838 ultra violet. Kiek sodresnę šiųmetės spalvos versiją. Tai privertė žvilgtelėti, kuo ypatingi buvo 2018-ieji ir kaip spalva atspindėjo to laikotarpio zeitgeist (laikmečio dvasią).


Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Žvelgiant pro „Pantone“ akinius
Vida Press


Tai buvo gana ryškūs ir kontrastingi metai, persmelkti aštrėjančios klimato kaitos problematikos bei pasaulyje nuvilnijusios #metoo bangos (jos purslai buvo juntami ir Lietuvos akademiniame, politiniame ir meno pasaulyje). Virgilas Abloh tapo pirmuoju tamsiaodžiu „Louis Vuitton“ mados namų kūrybos vadovu (vienu skaudžiausių 2021-ųjų mados įvykių tapo jo netektis), o Carolina Herrara pristatė atsisveikinimo kolekciją. Alexanderis Wangas nusprendė kurti seasonless kolekcijas ir prisidėti prie lėtinamo mados tempo. Vis daugiau aukštosios mados ženklų atsisakė natūralaus kailio, o legendinis Harlemo dizaineris Dapperis Danas (kadaise teistas už plagiatą) buvo pakviestas bendradarbiauti su „Gucci“. Britų aristokratija sulaukė princesės Dianos pamainos ir stiliaus ikonos vėliavą perėmė Meghan Markle.


Panašių melsvai rausvų atspalvių netolimoje praeityje būta ir daugiau. 2008-aisiais metų spalva paskelbta 18-3943 blue iris taip pat labai gimininga naujajai favoritei. Šiuos metus geriausiai prisimename dėl pasaulį parklupdžiusios ekonominės krizės. O mados pasaulis neteko vieno žymiausių XX a. dizainerių Yveso Saint Laurent’o. Tendencijų viršūnėse karaliavo violetiniai atspalviai, laisvi boyfriend džinsai, o žvaigždes užvaldė cheap-chic manija. Jei į metų spalvas žvelgtume lyg į savotiškus horoskopus, 2022-ieji taip pat turėtų būti gana kontroversiški, plečiantys realybės ribas ir įtvirtinantys naujas nuostatas.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis