Minimalizmas, paprastumas, patogumas, griežti siluetai, kokybiški audiniai ir didelis dėmesys detalėms – visi šie žodžiai apibūdina skandinavišką požiūrį į stilių. Nors šiaurietės turi įgimtą skonį, geba suderinti iš pažiūros nesuderinamus drabužius bei aksesuarus, jos tarsi gyvas įrodymas, kad mados pasaulyje nebegalioja jokios taisyklės. Saviraiška skandinavėms ypač svarbi, o atrodyti prašmatniai net ir dėvint niekuo neišsiskiriančius drabužius – talentas, kurį nesunkiai galime įžvelgti visi. Jų moto – kaip ir gyvenime, taip ir stiliaus pasaulyje – mažiau yra daugiau. Visgi žvelgiant į kai kurias šiaurietes galima ir apsigauti ar pagalvoti, jog esame ne tame krašte.
Kad ir kaip būtų, šiandienis mados pasaulis garbina skandinavišką madą ne tik dėl jai būdingos etikos, tvarumo ir išskirtinio estetikos pojūčio, bet ir dėl dviejų savitų mados filosofijos krypčių – visam pasauliui gerai žinomo daniško minimalizmo ir naujojo maksimalizmo. Maksimalizmas – tai drąsi, šiuolaikiška ir naujų vėjų pasiilgusi mados kryptis, kurią ant pjedestalo iškėlė nepriekaištingą stiliaus pojūtį turinčios danų instagramo nuomonės formuotojos.
Nors minimalizmas ir nepriekaištinga estetika visada bus Danijos vizitinė kortelė, prasidėjusi maksimalizmo era tapo visiška to priešprieša: šiai priskirtini drabužiai, marginti įvairiausiais raštais, derinami su kitais tokiais pat ryškiais, dažnai – vintažiniais apdarais ir tarsi meno kūrinius primenančiais aksesuarais. Kitaip sakant, maksimalizmas – tai lyg įvairiausių stilių jungtis, mišinys, kuriame gausybė spalvų bei raštų vienu metu suderinta itin skoningai ir subtiliai.
Galima sakyti, kad būtent taip mados srityje gimė naujas posakis „stilius nebeturi taisyklių“, o už jį dėkoti reikėtų skandinaviškai madai ir ją kuriančioms gatvės mados šalininkėms. Mados pasaulis taip sparčiai keičiasi, kad tik spėk jame susigaudyti. Visgi skandinaviškasis minimalizmas, sužavėjęs ir įkvėpęs žmones iš įvairiausių pasaulio kampelių, amžinas, todėl nerimauti tikrai neverta. Tiesa, dabar jis kiek kitoks: atsirado daugiau kūrybiškesnių ir griežtesnių modelių, net vyriškos mados elementų – moterų garderobe. Anksčiau dominavusi neutralių spalvų gama išlieka, tačiau matyti ir ryškesnių derinių. Labiau pastebimi ir aksesuarai, kurie taip pat privalo būti išskirtiniai ir traukiantys akį. Dažnai skandinavės savo stilių kuria pradėdamos būtent nuo jų – aksesuarai joms ypač svarbūs, nes juk gali pagyvinti bet kokį derinį. Ir, žinoma, neatsiejama skandinaviško stiliaus dalis – avalynė. Paprastumas, patogumas ir kokybė akcentuojami visur, tad nenuostabu, jog ir apavas turėtų atitikti šiuos poreikius. Gal būtent jie lemia, jog dažna moteris savęs neįsivaizduoja be patogios sportinės avalynės.
Pagrindiniai skandinavių prioritetai įsigyjant naujų drabužių – tvarumas ir, kaip jau minėta, kokybė. Dažniausiai tai – laisvi, neįpareigojantys ir universalūs aukštos kokybės bei griežto kirpimo drabužiai, tarsi pasiskolinti iš vyro spintos. Ne paslaptis, jog šiauriečių moterų gebėjimas derinti vyriško ir moteriško stilių elementus pranoksta visus lūkesčius. Tai, kad vyriškas švarkas puikiausiai tinka tiek prie suknelių, tiek prie moteriškų džinsų ar kitokių kelnių, šiaurietės parodė vienos pirmųjų. Tas pats pasakytina ir apie drabužių sluoksniavimą. Jis yra būtinas kiekvienai šių šalių gyventojai ne tik dėl atšiaurių oro sąlygų, bet ir dėl to, kad taip šios moterys gali jaustis stilingos ir sukurti daug įdomių derinių.
Skandinavės investuoja į amžinai madingą ir laiko patikrintą klasiką. Jų spintoje visada galima rasti prie visko derančių drabužių. Kokybiški tiesaus kirpimo džinsai, kašmyrinis megztinis, griežto stiliaus švarkas, tiesaus kirpimo laisvos, plačios kelnės, balti oversized marškiniai, odinė striukė, klasikinis smėlio spalvos lietpaltis – visa tai niekada neišeis iš mados. Čia svarbu paminėti, kad šiaurietės savo spintos neįsivaizduoja be šilko, ekologiškos medvilnės ir vilnos audinių.
Šios dailiosios lyties atstovės išsiskiria tuo, kad niekuomet aklai nesivaiko aktualiausių sezono tendencijų, nors mados gerbėjams jas pristato vienos pirmųjų. Galima teigti, jog skandinavės kuria šiuolaikišką gatvės madą ir įkvepia garsiuosius dizainerius naujoms, anksčiau dienos šviesos dar nespėjusioms išvysti mados kryptims. Talento derinti madingiausias sezono tendencijas su laikui nepavaldžia klasika tikrai vertėtų pasimokyti. Mat mados elementus savo garderobe jos suderina itin subtiliai, išlaikydamos savitą stilių, minimalizmą ir estetiką. Retai kada galima išvysti danę ar švedę, nuo galvos iki kojų apsirengusią madingiausiais to sezono drabužiais. Nors šioms moterims ypač svarbu, kad visi jų drabužiai derėtų tarpusavyje, sudėtingo ir įmantraus dizaino sukneles, švarkus ar palaidines vilkėti prie kasdienių džinsų ar ilgų platėjančių kelnių joms yra būtinybė. Bent vienas jų drabužis ar aksesuaras privalo būti išskirtinis bei ryškus.
Skandinaviškos mados įtaka pasaulyje tokia didžiulė, jog į mados rinką pirmą kartą išleidžiamas, ko gero, vienas laukiamiausių žurnalų šio amžiaus istorijoje – „Vogue Scandinavia“. Jį bus galima įsigyti jau nuo rugpjūčio. Žurnalas apims ne tik Švedijos, Norvegijos, Danijos, bet ir platesnio Šiaurės regiono – Suomijos bei Islandijos – aktualijas. Ir nors jau prieš kelerius metus žurnalų leidėjai pajuto, kad spausdinamų žurnalų skaitomumas mažėja (tai iš dalies lėmė ir COVID-19 pandemija), vyriausioji leidinio redaktorė Martina Bonnier mano, jog nėra geresnio laiko žurnalui „Vogue Scandinavia“ pasirodyti nei ši vasara. „Daugelis sakė, kad skandinaviška žurnalo versija turėjo būti pradėta spausdinti jau daugiau nei prieš dešimt metų, kadangi skandinaviškas stilius yra toks žinomas ir garbinamas visame pasaulyje“, – sako ji.
Žvelgiant į turinį aišku, kad pagrindinis dėmesys skandinaviškame „Vogue“ bus skiriamas tvarumo temai – nesvarbu, tai būtų mada, dizainas, įvairios meno sritys, gyvenimo būdas ar kultūra. Pasak vyriausiosios redaktorės, „Skandinavija jau daugiau nei dešimtmetį yra tvarios mados priešakyje, o „Vogue Scandinavia“ bus platforma, iškelianti novatoriškiausias mados tendencijas, technologijas ir geriausius Šiaurės šalių dizainerius.“
Pastarąjį dešimtmetį Skandinavijos ir visų Šiaurės šalių dizaino įtaka sklido visame pasaulyje, o tai įvyko dėl visur plačiai pripažintų šio regiono prekės ženklų, tokių kaip „Ganni“, „Cecilie Bahnsen“ ir „Stine Goya“, taip pat – tarptautinio susižavėjimo skandinavišku gyvenimo būdu, tvarumo iniciatyvomis, keliamais svarbiais klausimais apie klimato pokyčius ir, žinoma, šį regioną garsinančių moterų stiliumi.
Skandinavės, kurias verta sekti socialiniame tinkle „Instagram“:
Pernille Teisbaek (@pernilleteisbaek),
Emili Sindlev (@emilisindlev),
Nina Sandbech (@ninasandbech),
Jeanette Friis Madsen (@_jeanettemadsen_),
Maria Kragmann (@mariakragmann),
Felicia Akerstrom (@fakerstrom).