Paslaptingas Elsos Schiaparelli pasaulis atgimė prancūzų dizainerio rankose

Kai kurie talentingi mados kūrėjai per labai trumpą laiką tarsi kometos sugeba palikti savo unikalų antspaudą. Tarp tokių – ekstravagantiškoji, genialioji italų aristokratė Elsa Schiaparelli. Dabartinis mados namų „Schiaparelli“ kūrybos vadovas Bertrand’as Guyonas, kurdamas pirmąją šių namų istorijoje gatavų drabužių kolekciją, savaip interpretuoja mados maištininkės braižą.

Elsos Schiaparelli (1890–1973 m.) šlovė truko vos 27-erius metus – nuo pirmos kolekcijos pristatymo 1927 m. Paryžiuje iki prabangioje to paties miesto Vandomo aikštėje (Place Vendôme) įsteigtų mados namų uždarymo 1954 m., bet to pakako ryškiai paženklinti pasaulinę mados istoriją.


Skandalingoji novatorė


Savamokslė Elsa pirmąjį novatorišką šedevrą sukūrė neturėdama jokių drabužių kūrimo įgūdžių, žinių. Ji tai padarė iš tvirto įsitikinimo, kad mokyklos ne skatina, o naikina kūrybiškumą. Paprastas juodas megztukas su balto kaspino piešiniu, sukurtas taikant italų tapytojų mėgtą optinės apgaulės (trompe l’oeil) techniką, iš karto tapo kultiniu.


„Schiapparelli“
„Schiapparelli“
Gamintojo archyvas


Į kitus neįtikėtinus eksperimentus skandalingoji mados avangardistė įtraukė savo draugus didžiausius to laikotarpio talentus Elsą Triolet, Jeaną Schlumbergerį, Marcelį Duchampą, Edwardą Steicheną, Maną Ray’ų, Albertą Giacometti, Jeaną Cocteau, René Magritte’ą, Salvadorą Dali... E. Schiaparelli, originaliai jungdama meną ir madą, išplėtė šios sąvoką, atvėrė kelią vaizduotei, stilistinėms naujovėms ir galimybėms. Ji žaismingai, kartais absurdiškai interpretavo pirminėmis mados elementų funkcijomis ir drąsiai atmetė kūrybinius apribojimus. Tai puikiai rodo visose mados istorijos knygose randamos jos provokuojamų darbų nuotraukos ar eskizai. Švarkas su pagal J. Cocteau piešinį išsiuvinėta ranka, kartu su S. Dali sukurti legendiniai švarkas su stalo, suknelės su omaro, skeleto piešiniais ar daugybe stalčius imituojančių kišenių, ekstravagantiška aukštakulnio batelio formos skrybėlaitė...


Ši dizainerė pirmoji, kurdama aukštosios mados drabužius, ėmė naudoti laikraščių puslapių atspaudus, porcelianines, metalines detales, tais laikais tik pasirodžiusius celofaną, permatomas plastikines medžiagas, sintetinius audinius, užtrauktukus. Garsiausiu siurrealistinės mados dievaitės parašu tapo šokiruojanti rožinė spalva.


„Schiaparelli“
„Schiaparelli“
Gamintojo archyvas


E. Schiaparelli pirmoji pradėjo kurti temines kolekcijas („Cirkas“, „Astrologinė“, „Commedia Dell’Arte“, „Muzika“...), jų pristatymus rengė kaip dabar mums įprastus fantastiškus, visų laukiamus spektaklius. Nors po Antrojo pasaulinio karo dėl pasikeitusių visuomenės papročių šis iš lakios kūrėjos vaizduotės atsiradęs šokiruojantis ekstravagantiškos mados teatras prarado buvusią šlovę, o mados namai buvo uždaryti (1957 m.), jų dvasia nenustojo jaudinti vėlesnių kartų talentų. E. Schiaparelli įamžino unikalų stilių, kai pirmenybė teikiama asmeninei estetinei vizijai ir neišsemiamiems išradimams.


Maišto dvasia nesensta


Beprotiškų idėjų kupina E. Schiaparelli niekada nekopijavo. Atrodo, kad jos nepakartojamą braižą būtų galima tik imituoti, bet ne tęsti. Šis išskirtinis palikimas toliau būtų dūlėjęs mados istorijos knygose ar garsiausiuose muziejuose Paryžiuje, Londone, Niujorke, Tokijuje, jei ne turtingo italų verslininko, prabangos prekių ženklų valdytojo Diego Della Valle’s ryžtas atgaivinti savo tėvynainės mados namus Paryžiuje.


2012 m. prestižinės Vandomo aikštės 21-uoju numeriu pažymėtame pastate šalia legendinio viešbučio „Ritz“ duris atvėrė ištaiginga 800 m² ploto E. Schiaparelli vardu pavadinta ateljė. Netgi buvo atkurta nepakartojama, keista, eklektiška daugiau kaip prieš pusę amžiaus čia karaliavusi daugybę garsių menininkų bei asmenybių menančios istorinės vietos aplinka.


„Schiaparelli“
„Schiaparelli“
Gamintojo archyvas


2014 m. mados namų „Schiaparelli“ pristatymai vėl buvo įtraukti į oficialų aukštosios mados renginių kalendorių. Po metų namų meniniu vadovu tapo B. Guyonas, – iki tol jis dirbo mados namuose „Givenchy“, „Dior“ (su Johnu Gallianu), „Valentino“, „Christian Lacroix“, „Alexander McQueen“. Gana greitai diskretiškumą vertinantis prancūzas sugebėjo įtvirtinti savitą asmeninį stilių, dvelkiantį šokiruoti mėgusios mados chameleonės kūrybos braižu.


Griežtoka, avangardinė, provokuojanti, laisvės, humoro, fantazijos, prabangios elegancijos kupina E. Schiaparelli estetika ir šiais laikais atrodo labai moderni. Nesensta ir šios maištingos kūrėjos mados suvokimas, emancipuotoms, savarankiškoms, stiprioms moterims padedantis laisvai kurti savo asmenybę perteikiantį nenuobodų, į normas netelpantį įvaizdį. Vis labiau įvairių draudimų varžomoje visuomenėje toks požiūris itin aktualus.


Debiutas Mano Ray’aus kūrybos tema


2018 m. spalį per Paryžiaus mados savaitę B. Guyonas parodė pirmąją mados namų „Schiaparelli“ gatavų drabužių kolekciją „Story#1 – „Schiaparelli x Man Ray“. Šis siurrealistinį spektaklį primenantis pristatymas – pirmoji projekto „Story“ dalis. Kūrybos vadovas pasiryžęs 20–30-ies prabangių drabužių ir prie jų derančių aksesuarų (šių kiekis – ribotas) kolekcijas įvairiomis su italės gyvenimu susijusiomis temomis pateikti neatsižvelgdamas į sezonus ir mados savaitės renginių kalendorių.


„Schiaparelli“
„Schiaparelli“
Gamintojo archyvas


Debiutuoti B. Guyonas pasirinko artimo E. Schiaparelli draugo garsaus amerikiečio dadaizmo, modernizmo, siurrealizmo atstovo, fotografijos meno novatoriaus, kaip ir Elsa beprotiškai mėgusio bohemišką, itin kūrybingą tarpukario Paryžiaus dvasią Mano Ray’aus kūrybos tema. Ant podiumo buvo galima stebėti M. Ray’aus išpopuliarinto soliarizacijos efekto ir žymiausių jo darbų, pavyzdžiui, „Stiklo ašaros“ (angl. k. „Glass Tears“), „Lee Miller/Elektra“ (angl. k. „Lee Miller/Electricity“), „Stebėjimo laikas. Įsimylėjėliai“ (angl. k. „Observatory Time. The Lovers“), atgarsius.


„Schiaparelli“
„Schiaparelli“
Gamintojo archyvas


Iš šio dialogo atsirado labai moteriški šiuolaikinei miestietei tinkami tarp mados ir meno balansuojantys modeliai. Tamsiai mėlyni paltai, žakardiniai smokingai spindėjo tarsi iš M. Ray’aus kūrinio „Elektra – pasaulis“ (angl. k. „Electricity – the World“) pasiskolintomis žvaigždžių dulkėmis, marškinėliai su akies piešiniu „verkė“ didžiulėmis ašaromis, grafiniai motyvai, pavyzdžiui, spiralinių akinių piešinys ant juodo megztinio, kūrė optinę iliuziją, nuteikė humoristiškai ir žadino fantazijas, oranžinių lūpų piešinys, šokiruojanti rožinė spalva, mėgstamiausi E. Schiaparelli spynos, strėlėmis sužeistos širdies simboliai pagyvino tamsių tonų drabužius. Grafiniai apdarų motyvai žaismingumo teikė ir aksesuarams. Tąkart pristatyta mados namų asortimento naujovė rankinė „Le Secret de Schiaparelli“ švietė ne tik skirtingomis spalvomis, bet ir žalvariniu spynelės užsegimu.


Mados namų gatavų drabužių kolekcijas bus galima įsigyti šalia istorinės ateljė (Vandomo aikštės 23-uoju numeriu pažymėtame pastate) neseniai atidarytame salone. Jaukioje erdvėje su vaizdu į prabangos simboliu laikomą aikštę klientai galės pasinerti į naujumo vėju atgaivintą E. Schiaparelli visatą.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis