Pavasario ir vasaros sezoną pristačiusioje Niujorko mados savaitėje netrūko muštynių tarp žvaigždžių ir absurdiškų dramų, tačiau ši savaitė tapo ir įkvėpimu pasaulio mados industrijai. Jauna dizainerių karta triuškino senas tradicijas ir įsišaknijusius standartus.
Šiųmetinė Niujorko mados savaitė prasidėjo ir pasibaigė su trenksmu. Žurnalo „Harpers Bazaar“ vakarėlyje „Ikonos“ (Icons), reperė Nicki Minaj susimušė su repere Cardi B. Ši sviedė savo aukštakulnį į N. Minaj. Fotografai užfiksavo, kaip apsauginiai išveda iš pastato Cardi B – kaktoje guzas, o pro suplyšusią suknelę šviečiasi apatinės kelnaitės.
Per 2019 metų pavasario ir vasaros kolekcijų pristatymus svečiai pešėsi tarpusavyje ir ginčijosi su dizainerių viešųjų ryšių atstovais dėl vietų pirmoje eilėje. Vienas pažįstamas, nedidelio žurnalo redaktorius, norėjo pasirodyti ir atsisėdo ne į savo vietą pirmoje eilėje prieš dizainerio Hogano McLaughlino mados šou, tikėdamasis, jog jo niekas nepastebės. Tačiau viešųjų ryšių atstovė, aišku, tai pastebėjo. Redaktorius bandė jai įrodyti, kad būtent jam ši vieta priklauso. Deja, nepavyko – jį paprasčiausiai išmetė iš mados pristatymo.
Dizaineris Marcas Jacobsas savo kolekciją įprastai pristato paskutinis, bet šį kartą garbė teko dainininkei Rihannai. Paskutinę Niujorko mados savaitės dieną, M. Jacobso kolekcijos pristatymas turėjo prasidėti 18 val., o Rihannos – 19.30 val. Punktualumu pasižymintis dizaineris, šį kartą vėlavo net pusantros valandos. Kai kurie svečiai ir redaktoriai neapsikentę išėjo į Rihannos šou arba išskubėjo į oro uostą, mat jų laukė skrydis į Londono mados savaitę. Sklido gandai, jog dizaineris vėlavo tyčia, kad svečiai nespėtų į Rihannos pristatymą.
Nors Paryžiuje savo kolekcijas pristato daugiau garsių dizainerių, Niujorkas pasižymi itin dideliu įžymybių ir spaudos atstovų skaičiumi. Taip yra todėl, kad Niujorkas – geriausia scena jauniems, kylantiems kūrėjams. Be to, ir mados šou skaičiumi jis šiek tiek lenkia Paryžių. Kiekvienas miestas turi savo ypatumus. Paryžius pirmasis, sukūręs „mados pristatymo“ idėją, bet Niujorkas pirmasis, pradėjęs rengti sezoninius madų šou. Kai Prancūzija Antrojo pasaulinio karo metais buvo okupuota, 1943 metais amerikietė viešųjų ryšių specialistė Eleanor Lambert sugalvojo sutelkti visus mados pristatymus į tam tikrą laikotarpį ir šį pavadino „Mados spaudos savaite“ – taip ir gimė Niujorko mados savaitė.
Praėjusiais metais prekių ženklai „Proenza Schouler“ ir „Rodarte“Niujorką iškeitė į Paryžių, taip sukeldami paniką ir neaiškumą dėl Niujorko mados savaitės ateities. Tačiau šį sezoną sugrįžo abu prekių ženklai. „Proenza Schouler“ dizaineris Lazaro Hernandez, amerikietiškajam žurnalui „Vogue“ sakė, jog jie niekada neplanavo pasilikti Paryžiuje, ir išvyko tik dviem sezonams, nes norėjo kūrybinio įkvėpimo.
„Amerikos mados dizainerių tarybos“ („Council of Fashion Designers of America“, CFDA) prezidentas Stevenas Kolbas patikino, jog mados savaitė tikrai neišnyks, bet ji vystysis, taps labiau interaktyvi. Pavyzdžiui, šį sezoną buvo daugiau renginių, tokių kaip pokalbių su industrijos ekspertais, kurie buvo atviri publikai, o ne vien žiniasklaidai ir pirkėjams.
Nepaisant visų dramų ir problemų su nuomonės kūrėjais (angl. influencers), kurie dominuoja pirmose eilėse, Niujorkas yra progresyvi pokyčių sostinė. Be abejo, neapsieita ir be politinių žinučių ant drabužių. Šioms įtakos turėjo Donaldo Trumpo išrinkimas JAV prezidentu ir pokyčiai mados industrijoje, kurie kilo po Harvey Weinsteino seksualinio išnaudojimo skandalo ir po jo prasidėjusio #MeToo sąjūdžio. Jei vis dar manote, jog mados savaitės tikslas vien tik pasigrožėti drabužiais – klystate.
Štai keletas tendencijų iš Niujorko mados savaitės, kurių neįmanoma nepastebėti:
Žvaigždžių ir nuomonės kūrėjų bumas
Per mados savaitę susirenka gausybė žvaigždžių ir nuomonės kūrėjų. Štai visuomenės liūtė Paris Hilton ėjo podiumu net per kelių dizainerių – „Namilia“ ir „The Blonds“ – kolekcijų pristatymus. Madonnos dukra Lourdes Leon ir grupės „Migos“ reperis (bei Cardi B vyras) Offsetas taip pat tapo modeliais.
Pirmose eilėse per pristatymus galėjai pamatyti aktores Catherine Zeta-Jones, Anne Hathaway, jau minėtas reperes Cardi B ir Nicki Minaj. Hillary Clinton atėjo į mados namų „Ralph Lauren“ 50-ojo jubiliejaus šou ir sėdėjo prie to paties stalo su garsia TV laidų vedėja Oprah Winfrey ir Kanye‘u Westu.
Viena žinomiausių nuomonės kūrėjų, italė Chiara Ferragni ir viena greičiausiai kylančių stiliaus ikonų Amerikoje Camila Coelho taip pat pasirodė Niujorko mados savaitėje. Kelios nuotraukos jų instagramo paskyrose dažnai padaro didesnę įtaką mados namų žinomumui, nei reklamos. Deja, influenseriai ne visada išmano apie madą taip gerai, kaip ilgamečiai mados žurnalų redaktoriai. Tačiau pirmieji dažnai užima pastarųjų vietas mados savaitėse. Vienas britas, laidos vedėjas, jau daug metų rengiantis reportažus apie mados savaites įvairiuose pasaulio miestuose, man skundėsi, jog nuomonės kūrėjai jam sunkina darbą: interviu metu neturi jokios nuomonės apie kolekciją arba net nežino kolekciją pristačiusio dizainerio vardo.
Revoliucinė Rihannos kolekcija „Savage x Fenty“
Dizainere tapusios dainininkės Rihannos apatinių drabužių kolekcija „Savage x Fenty“ sukėlė tikrą mados savaitės perversmą. Ši sulaukė pagyrų iš visos spaudos - nuo „Vogue“ iki „The New York Times“. Rihannos kolekcijos pristatymas labiau priminė šokio ir teatro spektaklį. Čia pasirodė visų odos atspalvių, tautybių ir įvairiausio kūno sudėjimo moterys, podiumu žingsniavo ir dvi nėščiosios - vienai jų, supermodeliui Slick Woods, iškart po šou prasidėjo gimdymas!
Rihanna sukūrė šventę moterims. „Norėjau įtraukti kiekvieną moterį. Norėjau moterų ant scenos, kurios yra skirtingų rasių, kultūrų, kūno tipų, kurios turi skirtingas energijas, yra skirtingose savo moteriškumo stadijose“, – po šou sakė dainininkė.
Metų metus esame įpratę per madų šou matyti labai lieknas, jaunas, šviesiaodes merginas, žingsniuojančias podiumu viena linija. Rihannos kolekcija buvo visiška priešingybė „Victoria’s Secret“ apatinių šou ir paneigė įsisenėjusius stereotipinius moters grožio standartus. „Victoria’s Secret“ merginos visuomet yra to paties kūno sudėjimo, šypsosi eidamos podiumu ir jo gale šmaikščiai apsisuka, lyg viską darytų tik vyro žvilgsniui pamaloninti; Rihannos modeliai šoko, bendravo tarpusavyje, elgėsi taip, lyg publika neegzistuotų. Moterų įvairovės pripažinimas yra Rihannos prekių ženklo DNR, o ne vienkartinė rinkodaros strategija. To iš jos pasimokyti reikėtų ir kitiems mados ženklams reikėtų.
Politinės žinutės
Kai 2017 metų sausio mėnesį Jungtinių Valstijų prezidento Donaldo Trumpo administracija uždraudė suteikti vizas žmonėms iš septynių šalių (penkių musulmonų tikėjimą išpažįstančių – Libijos, Irano, Somalio, Sirijos, Jemeno – bei Šiaurės Korėjos ir Venesuelos), dizaineriai neliko nuošalyje ir savo poziciją išreiškė skleisdami politinę žinią vasario mėnesio mados savaitės metu. Pasaulį apskriejo pusantros minutės videofilmukas „Aš esu emigrantas“. Šiame nusifilmavo daugiau nei 80 garsiausių mados industrijos atstovų – nuo dizainerių iki modelių, kurie kilę iš įvairių pasaulio šalių ir gyvena JAV. Politinius šūkius savo kolekcijose naudojo mados namai „Prabal Gurung“, „Jonathan Simkhai“ ir „Calvin Klein“. Prekių ženklo „Public School“ dizaineriai sukūrė beisbolo kepuraitę, labai panašią į D. Trumpo mėgstamą raudoną su užrašu „Make America Great Again“ (angl. „Tegul Amerika vėl tampa didžia“), tik jie ant savosios užrašė „Make America New York“ (angl. „Tegul Amerika tampa Niujorku“). Tuo jie norėjo pasakyti, jog svajoja apie dieną kai Amerika taps tokia pat atvira, kosmopolitiška ir tolerantiška kaip Niujorko miestas.
Dizaineris Jeremy Scottas jau kelis sezonus iš eilės politikuoja. Ir šį kartą jo naujojoje 2019 m. pavasario ir vasaros kolekcijoje netrūko maištingų pareiškimų. Žodžiai Resist, Revolt, Riot (angl. priešinkis, sukilk, maištauk) parašyti komiksų knygelės šriftu puikavosi ant J. Scotto sukurtų marškinėlių ir džemperių. Net pats dizaineris kolekcijos pabaigoje išėjo nusilenkti publikai vilkėdamas baltus marškinėlius su labai aiškia politine žinute išreiškiančia nepasitenkinimą D. Trumpo vykdoma politika.
Puošnių vakarinių suknelių kūrėjas Christianas Siriano savo naujausioje kolekcijoje pristatė marškinėlius su užrašu „Vote for Cynthia“ (angl. „Balsuok už Cynthią“). Tai buvo tarsi Cynthia‘os Nixon rinkimų reklama. Pirmoje eilėje įsitaisiusi serialo „Seksas ir miestas“ aktorė C. Nixon po kelių dienų rungėsi Niujorko valstijos gubernatoriaus rinkimuose, tačiau šiuos pralaimėjo.
C. Siriano dar prieš metus amerikiečių žurnalui „Glamour“ teigė, jog mada turi įkvėpti pokyčius. „Jaunajai kartai rūpi, kas vyksta madoje ir popkultūroje, ir būtent ši karta keičia pasaulį,“ – sakė dizaineris.
Pasigirsta ir kritinių balsų, jog mados kūrėjai pelnosi parduodami drabužius su politiniais užrašais (pvz., garsieji mados namų „Dior“ marškinėliai su užrašu „We should all be feminists“, kainavo 710 dolerių). Tačiau, ne vienas dizaineris lėšas uždirbtas iš tokių prekių paaukoja labdaros ar nepelno siekiančioms organizacijoms. Pavyzdžiui, praeitais metais dizaineris Jonathanas Simkhai 25 tūkst. Dolerių, gautus pardavus marškinėlius su užrašu „Feminist AF“, paaukojo Amerikos nepelno siekiančiai teisininkų organizacijai („American Civil Liberties Union“), ginančiai piliečių teises.
Nauja karta keičia industriją
Nauja karta mėgsta netradicinius, progresyvius, jaunus prekių ženklus. Jie rengiasi kaip nori, nepaisant lyties stereotipų. Tad ir jaunieji dizaineriai triuškina senas tradicijas ir įsišaknijusius standartus. Šie kūrėjai kuria įvairių rasių, tautybių, kultūrų, skirtingo amžiaus, kūno sudėjimo bei lyties žmonėms ir juos kviečia tapti savo kolekcijų modeliais, prekių ženklų veidais.
Vasario mėnesį CFDA į Niujorko mados savaitės pasirodymų kalendorių įtraukė „unisex“ kategorijai priskiriamų kolekcijų pristatymus. Naujesni prekių ženklai: „Telfar“, „Luar“, „Monse“, „Eckhaus Latta“, „Chromat“ daugiausia kuria būtent „unisex“ stiliaus rūbus. „Telfar“ dizaineris Telfaras Clemensas sako, kad „unisex“ nereiškia, „jog tiesiog aprengsi vyrą suknele. Su šiais drabužiais visi gali atrodyti gerai“.
O štai jaunimo mėgstamas prekių ženklas „Opening Ceremony“ demonstruoti savo naujausią kolekciją pasikvietė vadinamąsias „drag queens“ ir pasirodymo vieta pasirinko legendinį Niujorko naktinį klubą „Le Poisson Rouge“. Kvapą gniaužiančiame šou dalyvavo daugiau nei 40 modelių – visi LGBTQ bendruomenės nariai.
Vis dėlto daugelis mados žurnalų vienu svarbiausių Niujorko mados savaitės atradimu pripažino prekių ženklo „Pyer Moss“ kolekciją, kurią pavadino ode Amerikos juodaodžių kultūrai. Šios pristatymas vyko Vyksvilyje (Weeksville), Bruklino rajone. Čia 1838 metais, praėjus 11 metų po vergijos panaikinimo Niujorko valstijoje, įsikūrė viena pirmųjų laisvų afroamerikiečių bendruomenių. „Pyer Moss“ kūrėjas Kerby Jeanas-Raymondas savo kolekcija norėjo, kad pasaulis atkreiptų dėmesį į Amerikos juodaodžių kultūrą ir pasistengtų galų gale ją suprasti.
K. Jeanas-Raymondas pasamdė menininką Derrick Adams, jog jis sukurtų 10 darbų kolekcijai. Jis ant tunikų rankomis nutapė afroamerikiečių šeimas užsiimančias kasdienine veikla, o ant vienos įspūdingos, ilgos suknelės – iš kristalų „Swarovski“ išsiuvinėjo juodaodį tėvą, glėbyje laikantį savo kūdikį.
Amerikietiškojo „Vogue“ vyr. redaktorė Anna Wintour išgyrė naująją dizainerių kartą. „Būna, jog pasibaigus Niujorko mados savaitei, nekantrauju skristi į Londoną ar į Milaną, – videointerviu sakė A. Wintour. – Dabar jaučiuosi kitaip. Šis sezonas buvo kupinas originalumo, jaunystės, drąsos ir optimizmo. Saulė tikrai nušvietė Niujorko mados savaitę.“