Atsakyti paprašėme Victorios DIAZ, mados tendencijų prognozuotojos, mados prekių ženklų konsultantės.
Vyrų mados prekių pardavimo augimas stebina net pramonės senbuvius. Manoma, kad iki 2020 m. šio sektoriaus apyvarta išaugs dar 15 procentų, o štai moterų mados prekių pardavimas turėtų augti vos 2 ar 3 procentus. Ar natūraliai keičiasi vyrų mentalitetas, ar tokie rezultatai vis dėlto – rinkodaros specialistų nuopelnas?
Mada visada buvo skirtingų epochų veidrodis, ji reaguoja į aplinką. Kad ryškios, konceptualios vyriškos mados prekių parduodama vis daugiau, reiškia ne vien tai, jog vyrai atranda kitokią estetiką. Tai reiškia ir tai, kad jie išsilaisvina iš senųjų stereotipinių įvaizdžių. Šiomis dienomis, kai globalioje visuomenėje vyksta dideli kultūriniai pokyčiai ir keičiasi vyriškumo suvokimas, atsirado visiškai naujų vyriškų prekių poreikis, ir rinka į tai reaguoja labai greitai.
Kita vertus, metų metus stebėjome, kaip mados pramonė tenkina tik moterų poreikius, o vyrams skirdavo vos vieną gaminį iš dešimties. Mados ir grožio prekes kuriančioms įmonėms vyrų mada buvo lyg miegančioji gražuolė – šalutinė pramonės šaka. Ji tiesiog miegojo ir tyliai laukė, kol taps pelninga. Pasitelkę strateginę rinkodarą, gamintojai paskatino vyriškos lyties vartotojus tapti atviresnius naujovėms, pirkti daugiau mados ir grožio prekių.
Kai milžinas buvo pažadintas, mados pramonę ištiko krizė, o lėtėjanti globali rinka sudavė pražūtingą smūgį pelno rodikliams. Gamintojai nutarė, kad situaciją gali pagerinti prekių pardavimas ne vienai lyčiai, o abiem. Istoriškai moterų mados pramonė visada buvo stipresnė, tačiau pastarųjų metų tendencija daiktų kaupimą pakeisti patirtimi – kelionėmis, gastronomija, renginiais – stipriai sumažino moterų mados pardavimo rodiklius. Taigi reikėjo išjudinti vyrų mados pramonę ir kompensuoti moterų mados lėtėjimo sukeltus nuostolius.
Naujasis vyrų įvaizdis modernesnis, mažiau suvaržytas stereotipų ir patriarchato nuostatų.
Šiandien vis daugiau vyrų atrodo taip, lyg šalia būtų sprogusi karščiausių mados tendencijų bomba. Net tos kompanijos, kurios anksčiau siūlydavo labai tradicinį aprangos stilių, tampa liberalesnės ir ima eksperimentuoti. Kaip manote, kur link juda vyrų mada?
Tikra tiesa. Dar visai neseniai stilingi vyrai savo įvaizdį kūrė iš labai riboto sąrašo tradicinių daiktų – eilutės, brogue stiliaus batų. Šis klasikinis aprangos archetipas buvo seksistinis, nuobodus, net šiek tiek trikdantis pačius vyrus ir jų savęs suvokimą. Jau 20 metų, o kai kuriose šalyse ir ilgiau, vyksta spartūs vyrų įvaizdžio pokyčiai. Naujasis įvaizdis modernesnis, mažiau suvaržytas stereotipų ir patriarchato nuostatų. Keičiasi ir mūsų požiūris į lytį, vaidmenis, sėkmę, laimę, vertybes, gerovę. Vyrams vertybe tampa meilė ir draugystė, vienas kito puoselėjimas. Šis naujasis laisvės judėjimas meta iššūkį visuomenės normoms. Šiuolaikinis vyras tikrai daugiau eksperimentuos.
Kokius teigiamus vyrų stiliaus pokyčius stebite gyvendama Lietuvoje?
Devynerius metus – tiek esu Lietuvoje – stebiu teigiamą vyrų stiliaus evoliuciją. Tikiu, kad didžiausią įtaką šiai pažangai padarė internetas ir elektroninės prekybos įsigalėjimas. Dabar vyrai gali ne tik lengvai rasti šiuolaikiškų drabužių, išskirtinių dizainerių kūrinių, bet ir turi daugiau laisvės rinktis. Nauja vartotojų karta laisvesnė, labiau įkvėpta, ieškanti savęs. Darbo reikalais daug keliauju, o grįžusi į Vilnių pastebiu labai daug globalių tendencijų. Dalykinį kostiumą ir juokingas kojines dėvintis dviratininkas, puikiai prižiūrėtos barzdos ar išpuoselėti ūsai, žvejo skrybėlės... Visko ir neišvardysiu.
Turbūt sutiksite, kad Lietuvoje trūksta vyrams skirtų mados prekių.
Lietuvos parduotuvėse tikrai labai menkas vyriškos mados prekių pasirinkimas. Spėju, kad taip yra dėl to, kad už asortimento parinkimą ir pirkimą vis dar atsakingi vyresnės kartos atstovai. Jie gal ir turi patirties, bet dažnai neturi jokio suvokimo, ko reikia vartotojams. Mada dinamiška, todėl vėluoti, iškristi iš konteksto, turėti išankstinių nuostatų negalima. Lietuvoje įvairaus amžiaus vyrai pasiruošę leisti pinigus savo įvaizdžiui, tačiau daugelis vietos pardavėjų kol kas tenkina tik sovietiškai tebemąstančių klientų poreikius.