Mūsų kaimynams šis mados aukso amžius toli gražu ne pirmas. Senomis siuvimo tradicijomis garsėjantys lenkai ir šiandien gali didžiuotis iki šiol veikiančia bene garsiausia savo 1894-aisiais įkurta prekių ženklo „Zaremba“ siuvimo ateljė. Įkūrėjo Edwardo Zarembos proanūkių toliau siuvami klasikiniai vyriški drabužiai savo kokybe ir dizainu nenusileidžia legendinių Londono Savile'o gatvės (angl. Savile Row) siuvėjų eilutėms. Klasikinį savo garderobą Varšuvoje įkurtoje ateljė pasipildo Lenkijos ir užsienio elitas – politikai, verslininkai, diplomatai, aktoriai, muzikantai, kiti rafinuoto skonio intelektualai.
Ilgainiui „Zaremba“ tapo lenkiškos kokybės ir tradicijų puoselėjimo sinonimu, tačiau gilesnį pėdsaką pasaulio madoje savo drąsa ir inovatyviu požiūriu paliko kitas nacionalinis prekių ženklas – „Moda Polska“. 1958-aisiais Lenkijos prekybos ministerijos įsakymu įkurta institucija netrukus įkūnijo didžiausią pokario Rytų Europoje drabužių pramonės sėkmės istoriją. „Moda Polska“ samdė geriausius Lenkijos dizainerius, šie įkvėpimo sėmėsi Paryžiaus mados savaitėse, o jų kurtas kolekcijas kiekvieną sezoną tiražuodavo užduotį aprengti vieną gausiausių Europos tautų gavę didžiausi Lenkijos drabužių ir avalynės gamintojai.
Savo produkciją „Moda Polska“ reguliariai pristatinėjo Niujorko, Paryžiaus, Maskvos, Kijevo mados savaitėse, šį vardą žinojo ir labai nutolusiose ano meto mados sostinėse – pavyzdžiui, Kaire. Ir Varšuvoje, ir kituose Lenkijos miestuose buvo nesuskaičiuojama daugybė šio prekių ženklo parduotuvių.
Legendinė dizainerė
Valstybės iniciatyva įkurtai organizacijai „Moda Polska“ vadovauti buvo paskirta legendinė dizainerė Jadwiga Grabowska (1898–1988 m.), ją vietiniai meiliai vadindavo Grabolka, o mados pasaulyje ši moteris buvo žinoma kaip lenkų Coco Chanel. Iškart po Antrojo pasaulinio karo J. Grabowska siaubingai sugriautoje Varšuvoje įkūrė savo mados namus simboliniu pavadinimu „Feniks“. Taip ji siekė įgyvendinti savo ambiciją atgaivinti prieškario metais progresyvią buvusią lenkų madą. Ši prabangi ateljė tapo atgimstančios Varšuvos – šis miestas kare neteko daugiau nei 700 tūkst. gyventojų – prisikėlimo simboliu.
Vadovauti įmonei „Moda Polska“ socialistinės valdžios paskirta J. Grabowska kartu dirbti pasikvietė Kaya‘ą Mirecką-Ploss, buvusią koncentracijos stovyklos belaisvę. Ši po karo baigė kostiumo dizaino studijas prestižiniame Londono Šv. Martyno (Saint Martin‘s) koledže. Dviejų dizainerių kuriamos kolekcijos nė kiek nepriminė beveidės mados, būdingos to laiko socialistinio bloko valstybėms. Priešingai, „Moda Polska“ pozicionavo Lenkiją kaip atvirą ir progresyvią šalį, kuri savo šiuolaikišku požiūriu į madą nė kiek nenusileidžia Paryžiui.
Galbūt todėl „Moda Polska“ nesunkiai tapo Paryžiaus aukštosios mados sindikato (Chambre Syndicale de la Haute Couture) nare, – būtent ši organizacija sprendžia, ar dizaineriui bus leista prie savo ženklo pavadinimo pridėti taip trokštamą frazę „aukštoji mada“. Prekių ženklo „Moda Polska“ drabužiai dideliais kiekiais eksportuoti į Didžiąją Britaniją, Vokietiją, Suomiją ir, be abejo, Sovietų Sąjungos respublikas. J. Grabowskos modeliais mėgo puoštis galingiausių pasaulio politikų žmonos, tarp šių buvo ir tuometės Jugoslavijos diktatoriaus Josipo Brozo Tito žmona Jovanka Broz.
Sakoma, kad J. Grabowska garsėjo ūmiu būdu, kaip ir jos pirmtakė iš Paryžiaus – kaip ir C. Chanel, net su valstybių vadovais bendravo kaip su sau lygiais, o kartą, siekdama atkreipti į save dėmesį, per vyriausybės posėdį šalia ministrų sudaužė sunkią stiklo peleninę.
Deja, ne visoms sėkmės istorijoms lemta tęstis. Ir nors „Moda Polska“, 1968-aisiais atleidus J. Grabowską iš pareigų, gyvavo ir dominavo dar tris dešimtmečius, jai nepavyko prisitaikyti prie laisvosios rinkos sąlygų. Taip ir neatsigavusi po devintajame dešimtmetyje Lenkiją užgriuvusios krizės ir neatlaikiusi į šalį plūstelėjusio pigesnio asortimento konkurencijos, 1998-aisiais legendinė „Moda Polska“ visiems laikams užvėrė savo duris.
Perka ir hercogienė
Daugiau nei dešimtmetį lenkų mada merdėjo, ir nors pavieniai dizaineriai vis dar kūrė vietos rinkai skirtas kolekcijas, globaliu mastu Varšuva apleido Rytų Europos mados sostinės pozicijas. Tik 2010-aisiais, Varšuvos menų akademijoje įkūrus Kostiumo dizaino katedrą, atsirado galimybė valstybiniu lygiu grąžinti 37 milijonus gyventojų turinčią šalį į globalų mados žemėlapį.
Šiuolaikinė lenkų mada tikrai labai įvairi: nuo klasikos iki avangardo, nuo rafinuoto santūrumo iki paaugliškų akibrokštų.
Šiandien diplomuotų jaunosios kartos Lenkijos dizainerių tiek daug, o jų kūryba tokių skirtingų stilių, kad pasaulio mados apžvalgininkams akys raibsta mėginant išskirti perspektyviausius talentus. Aišku viena – šiuolaikinė lenkų mada tikrai labai įvairi: nuo klasikos iki avangardo, nuo rafinuoto santūrumo iki paaugliškų akibrokštų. Pasauliui yra į ką paganyti akis, kai savo kolekcijas mados savaitėse pristato lenkų kūrėjai. Tad nenuostabu, kad jie sugeba sudominti ir pasaulines popžvaigždes. Štai Cheryl Cole ir Kelly Rowland mėgsta dizainerės Ewos Minge kurtus apdarus, o Kembridžo hercogienė Catherine Middleton nevengia paminti ištikimybės britų ženklams „Burberry“ ir „Alexander McQueen“ karališkąją drabužinę papildydama, pavyzdžiui, baltu ilgu lenkų dizainerės Sylwia‘os Romaniuk paltu.
Eksporto stebuklas
Regis, pasaulinės mados bendruomenės nebestebina tai, kad lenkų kūrinių galima įsigyti Milano ar Niujorko butikuose, kuriuose prekiaujama vien prabangiausiais mados prekių ženklais. Čia Magdos Butrym drabužiai puikuojasi greta pažymėtų „Dior“ etikete, o lenkų ženklas MISBHV dalijasi tą patį kampą su neprilygstamais mados revoliucionieriais „Vetements“.
Pasaulis sparčiai pratinasi prie lenkų kūrėjų sėkmės istorijų ir įdėmiai stebi, kaip dvi jaunos varšuvietės prekių ženklo „Local Heroes“ įkūrėjos Areta Szpura ir Carolina Słota – beje, iki tol su mada jos neturėjo nieko bendra – vieną po kitos pasirašinėja bendradarbiavimo sutartis su tokiais gigantais kaip „Reebok“ ir „Disney“. Pastarieji nepabūgo nukrypti nuo savo nepriekaištingo įvaizdžio ir noriai „paskolino“ maištingoms gatvės mados kūrėjoms iš Lenkijos savo klasikinių animacinių filmukų herojes. Taip šiemet ant bendros „Disney“ ir „Local Heroes“ kolekcijos „Rebel from birth“ („Maištauju nuo gimimo“) modelių, šalia užrašo „Not your princess“ („Aš – ne tavo princesė“), atsirado Snieguolės, Pelenės, Arielės, Undinėlės atvaizdai.
Lenkai nusiteikę kliautis ne tik sėkme, bet ir sunkiu darbu, o Varšuva turi rimtų pretenzijų vėl pelnytai vadintis Rytų Europos mados sostine.
Be abejo, Lenkijos eksporto stebuklu dažnai vadinamo ženklo „Local Heroes“ sėkmės istorija išties dvelkia avantiūrizmu. Juk viskas prasidėjo nuo marškinėlių, kuriuos Areta ir Carolina išsiuntė dainininkui Justinui Bieberiui, – netrukus lenkaitės pamatė paparacų užfiksuotą savo dievaitį dėvintį jų dovaną. Nuostabai ir džiaugsmui nebuvo ribų! Taip merginų sugalvotas užrašas „Doing real stuff sucks“ („Rimti dalykai neveža“) atvėrė joms kelią į tarptautinį pripažinimą.
Beje, lenkai nusiteikę kliautis ne tik sėkme, bet ir sunkiu darbu, o Varšuva turi rimtų pretenzijų vėl pelnytai vadintis Rytų Europos mados sostine. Jai ant kulnų mina drabužių dizaino tradicijomis garsėjanti Krokuva ir dėl tarptautinių mados pardavimo parodų žinomos Poznanė ir Lodzė. Prie lenkų sėkmės istorijos pasikartojimo prisideda visas būrys jaunų ir labai perspektyvių kūrėjų. Šioje apžvalgoje trumpai pristatomi tik keli jų.
Anya Kuczynska
Viena brandžiausių Lenkijos mados kūrėjų Anya Kuczynska savo pirmąją kolekciją gimtojoje Varšuvoje pristatė dar 2000-aisiais. Čia ji grįžo po studijų Romos mados mokykloje „Accademia Koefia“ ir Paryžiuje esančiame institute „Esmod International“. Nuo tada A. Kuczynska pristato vieną puikią kolekciją po kitos. Ši menininkė ištikima savo atpažįstamam stiliui – minimalizmo, elegancijos, miesto madai būdingo modernumo ir trupučio neįkyraus seksualumo sintezei. Įkvėpta gyvenimo Varšuvoje, savo drabužiams ji dažniausiai renkasi juodą arba vieną iš daugelio pilkos atspalvių, ryškesnes spalvas – kai nori subtilaus akcento arba išgauti vizualinio netikėtumo efektą.
Anya Kuczynska
A.Kuczynska yra laimėjusi nesuskaičiuojamą daugybę titulų ir apdovanojimų, o „Vogue“ ir www.style.com yra pavadinę ją „mados viltimi iš Rytų“. Moterims ir vyrams kurianti dizainerė užsienyje labiausiai išgarsėjo į prekybą išleidusi talpų unisekso stiliaus krepšį. Jų per pirmus metus pasaulyje parduota daugiau nei 3000. Pati A. Kuczynska savo kūrybą apibūdina trimis žodžiais – subtilu, rimta, paslaptinga. Ir sako kurianti žmonėms, kurie grožį mato ir jo ieško detalėse.
MISBHV
Prabangios gatvės mados ženklu dažnai vadinamo MISBHV kūryba žavisi prieštaringos reputacijos dainininkė Rihanna ir ne ką mažiau skandalingas supermodelis Cara Delevingne, o pats projekto pavadinimas kildinamas iš žodžio „misbehave“ („blogai elgtis“). Iš Varšuvos gatvių į pasaulinę mados sceną MISBHV iškėlė jo įkūrėjos Natalia Maczek ir Katarzyna Kotnowska. Dar būdamos devyniolikos, šios merginos kurdavo ir labai sėkmingai parduodavo marškinėlius ir bliuzonus su akį traukiančiais atspaudais.
Šiandien Natalia‘os Maczek ir Katarzynos Kotnowskos kuriamos kolekcijos rodomos Niujorko mados savaitėje, o jų devintojo dešimtmečio nostalgija persmelktus drabužius dėvi ne tik garsenybės, bet ir Londono, Tokijo ar Seulo stileivos. Šio dueto kūryba dažnai lyginama su gruzinų kilmės dizainerio Demnos Gvasalia‘os ženklo „Vetements“ darbais, tačiau MISBHV įkūrėjos įkvėpimo ieško paauglystės prisiminimuose ir šiandienės Varšuvos gatvėse, o sektinais dizaineriais įvardija Hedi‘į Slimane‘ą, Thierry Mugler ir „Comme des Garcons“. „MISBHV – daugiau nei prekių ženklas, – sako daugiausia moterims kuriančios dizainerės. – Tai – gyvenimo būdas, kuris išlaisvina ir skatina pasitikėti savimi, individualumą ir nepriklausomybę.“
Zofia Ufnalewska
Varšuvos menų akademijos Kostiumo dizaino katedros pirmosios laidos absolventė Zofia Ufnalewska savo baigiamajai kolekcijai 2014-aisiais kurti naudojo tik siuvinėtus rankų darbo audinius. Iki šiol daugelį audinių kūrėja siuvinėja pati – daro juos panašius į meno kūrinius, be to, vidinę drabužių pusę visada palieka švelnią ir lygią. „Mano rūbai – tarsi žmogaus kūno atspindys: šarvuotas išorėje ir minkštas viduje“, – sako dizainerė, itin modernų drabužių siluetą dažnai derinanti su prabangiais, vienetiniais audiniais.
Šiandien Z. Ufnalewska žinoma kaip lenkų mados minimalistė, akcentuojanti kokybę, paprastumą ir eleganciją, o jos kurti kostiumai visiems asocijuojasi su nepriekaištingu ir labai precizišku darbu. Galbūt todėl pastaruosius kelerius metus Z. Ufnalewska kuria drabužius ne tik kinui ir teatrui, bet ir reklamos projektams – juk filmuojant iš labai arti svarbus kiekvienas akcentas.
Łukasz Jemioł
Kai dauguma vyrams kuriančių Lenkijos dizainerių paslaptingai dingo iš rinkos, L. Jemiołui pavyko ne tik įsitvirtinti, bet ir tapti žinomam už šalies ribų. Ištikimos jo talento gerbėjos garsus lenkų modelis Anja Rubik ir aktorė Alicja Bachleda-Curuś dizainerio kūrybą pristatė Holivude, o pats Lodzės dailės akademijos absolventas (aktyviai kurti jis pradėjo 2007-aisiais) šiuo metu koncentruojasi į vietinę rinką. Savo butikus jis turi keliuose Lenkijos didmiesčiuose, paskutinį atidarė 2015-aisiais Varšuvoje, prestižinėje Koszykowos gatvėje.
Łukasz Jemioł
Šiuo metu išskirtinai moterims kuriančio L. Jemioło stilistikai būdingi besiplaikstantys, bangas aplink kūną keliantys siluetai, ir visai nesvarbu, ar drabužis pagamintas iš ploniausio šilko, ar iš sunkaus mezginio. Dizainerio kurtus modelius sunku apibūdinti kaip puošnius – nors yra kasdieniai, juos dėvinti moteris tikrai nėra ta, kuriai patinka būti nepastebimai. L. Jemioło kūriniai paprasto kirpimo, iš netikėtų raštų audinių, o 2017 m. pavasario ir vasaros kolekcija išsiskiria dar ir ryškiomis spalvomis bei užrašu „Perfect day“ („Puiki diena“). Atrodo, kad 34-erių dizaineriui puiki ne tik ši diena, bet ir visa sparčiai augančios karjeros perspektyva.
Łukasz Jemioł modeliai
Magda Butrym
Nuolatinės Paryžiaus mados savaitės dalyvės Magdos Butrym ženklu pažymėtus drabužius supermodelis Kendall Jenner dėvi ne tik ant podiumo, bet ir laisvalaikiu. Romantišku, tačiau nenaiviu stiliumi, gyvenimui didmiestyje, o ne atostogoms kaime pritaikytais siluetais, odos ir jos aplikacijų gausa išsiskirianti M. Butrym kūryba tarptautinį dėmesį patraukė greitai ir, atrodo, ilgam. Šiandien jos produkcija parduodama žinomiausiose prabangos ženklams skirtose elektroninėse parduotuvėse, kuriose prekiauti leidžiama toli gražu ne kiekvienam.
„Kai esi iš Lenkijos, negali tiesiog imti ir pradėti rodyti savo kolekcijų Paryžiuje, juolab kad iki tol niekas iš mano šalies to nėra daręs“, – viename interviu sakė M. Butrym. Dizainerė niekada neslėpė, kad prasimušti tarp geriausiųjų jai padėjo atsitiktinumas. Kai Magda ir jos vaikinas viešnagės Paryžiaus mados savaitėje metu vakarieniavo restorane, prie jų staliuko priėjo kone labiausiai aptarinėjama pasaulio garsenybė Kim Kardashian ir pasiteiravo apie M. Butrym segimą sijoną. Sužinojusi, kad jis – pačios dizainerės darbas, iškart užsisakė tokį pat. K. Kardashian pasirodžius viešumoje su M. Butrym kurtais drabužiais, sniego gniūžtės efektas buvo nebesustabdomas.
La Mania
„Mano tikslas – kurti rafinuotą, moterišką ir seksualią madą be kokio amžiaus šiuolaikiškai moteriai, nesvarbu, ar ji paauglė, ar brandi“, – aiškina puikiai savo kūrybos stilių pati įkūnijanti prekių ženklo „La Mania“ įkūrėja dizainerė ir verslininkė Joanna Przetakiewicz. Efektinga blondinė J. Przetakiewicz sugebėjo sukurti vieną didžiausių šiuolaikinės Lenkijos mados pasaulyje sėkmės istorijų, o skintis kelią ant tarptautinių podiumų jai padėjo pats mados namų „Chanel“ ir „Fendi“ kūrybos vadovas legendinis Karlas Lagerfeldas. Jį dizainerė vadina ne tik savo krikštatėviu, bet ir mentoriumi, padedančiu formuoti 2010-aisiais įkurto prekių ženklo „La Mania“ strategiją. Tarp ištikimų jos gerbėjų – ir „Swarovski“ imperijos paveldėtoja Fiona Swarovki.
Pokomunistinėje Lenkijoje augusi J. Przetakiewicz prisimena, kad tai buvo vienas niūriausių laikotarpių jos šalies istorijoje. „Neturėjome nieko, todėl drabužius siūdavomės patys. Turbūt todėl, kad tada gyvenome taip paprastai, šiandien noriu kurti prabangą ir tam naudoju tik geriausius audinius“, – sako dizainerė. Jos etikete pažymėtų drabužių galima įsigyti ir griežčiausius reikalavimus asortimentui taikančiame Londono prekybos centre „Harrods“.
Nuotraukos – iš prekių ženklų archyvų.