Kas yra amortizatoriai ir kam jie skirti automobilyje?
Vairuojant automobilį neretai pasitaiko smūgių, kuriuos sukelia nepastebėtos kliūtys, dažniausiai duobės. Kad kliūtys būtų mažiau juntamos, o automobilį būtų galima lengviau valdyti, būtina pasirūpinti automobilio amortizatoriais. Amortizatoriai yra vieni svarbiausių pakabos elementų. Pati amortizatoriaus konstrukcija paremta kietųjų kūnų ir dujų tamprumu arba skysčių klampumu. Kuomet smūgis deformuoja gumą, plieninę spyruoklę, susuka strypą, jo poveikis sumažėja.
Pagrindinė amortizatorių teikiama savybė yra užtikrinti saugumą bei komfortą. Amortizatoriai užtikrina ratų kontaktą su kelio danga, o taip pat neleidžia pakabos spyruoklėms laisvai judėti. Taip šie elementai užtikrina patogumą, o svarbiausia - saugų transporto priemonės valdymą. Amorizatoriai užtikrina, kad ratai liestųsi su bet kokia kelio danga: tiek su lygesne, tiek su labiau duobėta. Bent akimirką sąlytį su keliu praradęs automobilis gali pradėti slysti, jį gali tapti sunkiau suvaldyti posūkiuose ir kitose sudėtingesnėse kelio vietose. Šis įtaisas taip pat slopina vibraciją ir apsaugo nuo jos perdavimo kėbului, todėl neleidžia automobiliui šokinėti važiuojant duobėtu paviršiumi. Taip pat amortizatoriai apsaugo padangas bei kitas pakabos dalis nuo per greito dėvėjimosi.
Kokie yra amortizatorių tipai ir ar greitai jie genda?
Praktikoje įprastai naudojami dujiniai ir hidrauliniai amortizatoriai, taip pat vienvamzdžiai ir dvivamzdžiai amortizatoriai, kuriuos apžvelgėme intercars.lt. Hidrauliniai amortizatoriai veikia pagal slėgio perdavimo skysčiu dėsnį, pasireiškiantį tiek suspaudimo, tiek išsitiesimo cikle. Hidraulinį amortizatorių sudaro cilindro viduje judantis stūmoklis. Cilindro vidus būna užpildytas tepalu. Naudojant stūmoklyje esančius vožtuvus, tepalas cirkuliuoja iš vienos kameros į kitą. Svyravimų amortizavimo laipsnis reguliuojamas kontroliuojant tepalo pralaidumą. Nors šios rūšies amortizatoriai yra minkštesni ir patogesni, tačiau nėra skirti važinėti prastomis kelio sąlygomis ar didesniais greičiais. Tepalas, esantis juose, gali putoti, o tai trukdo ratams tinkamai sukibti su kelio danga. Na, o dujiniai amortizatoriai taip pat turi anksčiau nurodytų tipų panašumų, tačiau jų veikimui naudojamos suspaustos azoto dujos. Hidraulinis skystis yra veikiamas pastovaus slėgio, o tokiu būdu amortizatoriai pasižymi dar greitesne reakcija, taip pat jų veikimas tampa tylesnis. Kadangi dujiniai amortizatoriai mažina tepalo putojimą, tokiu būdu yra užtikrinamas itin veiksmingas transporto priemonės sukibimas su kelio danga.
Amortizatorius, kaip ir bet kuris mechanizmas, periodiškai susidėvi. Būtent todėl amortizatorius reikia reguliariai keisti. Amortizatoriai dažniau genda, jei vairuojama prastesnėmis oro ir kelio sąlygomis. Druska, vanduo bei dulkės daro įtaką greitesniam amortizatorių dėvėjimuisi. Praėjus kiek laiko, amortizatorius nusidėvi natūraliai, tad jį reikėtų keisti pravažiavus maždaug 60-80 tūkst. km. Amortizatorių gedimą taip pat sąlygoja ir tai, kad jie buvo netinkamai sumontuoti. Dažnai amortizatoriai genda ir dėl to, kad buvo netinkamai sumontuoti. Jeigu suplyšta amortizatoriaus apsauginės gumos, ant kitų amortizatoriaus dalių patenka purvas, dulkės bei kitos apnašos, todėl amortizatorius genda greičiau. Dažnai pasitaiko ir pažeidimas: sulenktas amortizatoriaus kotas, kuris atsiranda smūgio metu.
Kaip žinoti, kada reikia pakeisti amortizatorių ir ar galima jį pasikeisti patiems?
Daugeliui iškyla klausimas, ar galima patikrinti amortizatoriaus veikimą patiems. Iš tiesų, automobilius su prastais amortizatoriais paprasta pastebėti gatvėje: stabdant ar sukant į posūkį jų kėbulas linguoja, o suvaldyti tokį automobilį labai sudėtinga. Taip pat pasitikrinti amortizatoriaus veikimą galima stipriai spaudžiant automobilio sparną. Atliekant šį veiksmą, kėbulas turėtų nusileisti, o tada grįžti į pradinę padėtį. Jei kėbulas siūbuoja aukštyn - žemyn ir tai daro daugiau nei vieną kartą, tai rodo, kad amortizatorius yra sugedęs. Būtina atkreipti dėmesį ir į ratus.
Kartu su autodoc.lt apžvelgėme amortizatorių naudojimo ir profilaktikos patarimus, o dabar aprašysime dar keletą susidėvėjusių amortizatorių požymių. Netolygus protektoriaus susidėvėjimas (įprastai tam tikromis dėmėmis per visą padangos ilgį) taip pat yra vienas iš nedaugelio susidėvėjusių amortizatorių požymių. Būtina apžiūrėti ir pakabinimo mazgus - amortizatoriaus korpusas turi būti švarus. Dažnai po prieškorozinio apdorojimo ant korpuso lieka preparato žymių, o tai nėra leistina. Dar verta žinoti, kad sugedę amortizatoriai ima skleisti kalenimo garsą. Aptikus amortizatorių gedimą, nerekomenduojama pakeisti šio elemento patiems. Būtina atminti, kad amortizatorių keitimas yra procedūra, kurią turėtų atlikti specialistai, nes savarankiška intervencija gali iššaukti defektus. Visais šiais atvejais, būtinai reikėtų kreiptis dėl detalios apžiūros ir galimo susidėvėjusių dalių keitimo.
Užsakymo nr.: PT_80794