Nuo peizažo iki Rembrandto – naujos parodos Radvilų rūmuose

Radvilų rūmų dailės muziejus pristato dvi grafikos kūrinių parodas, leisiančias geriau pažinti kultūrinį peizažo fenomeną, įvairias grafikos technikas bei visame pasaulyje garsių senųjų Europos meistrų darbus. Parodos „Priartintas peizažas“ ir „Nuo Dürerio iki Rembrandto“, kuriose eksponuojama daugiau nei 200 kūrinių, lankytojams duris atvers gegužės 5 d. 18 val.

Radvilų rūmų salėse bus eksponuojami darbai iš Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (toliau – LNDM) Užsienio šalių grafikos rinkinio ir Nacionalinio Bohdano ir Varvaros Chanenkų dailės muziejaus vertybės. Abi kolekcijas sieja dėmesys pripažintiems grafikos meistrams bei išskirtiniams jų kūriniams.


Gamta – ir fonas, ir pagrindinis kūrinių veikėjas


Gamtos motyvai, plitę antikos epochos ir viduramžių mene, vaizduojant įvykį ar sceną buvo tik fonas ar savotiška dekoracija. Vėlesnėms epochoms – barokui, neoklasicizmui, romantizmui – būdingi aktyvūs pasaulio, taigi – ir gamtos, pažinimo būdai: piligrimystės, kelionės, studijos. Ilgainiui peizažas mene įgijo įvairių formų: nuo realistinės iki simbolinės, nuo idealistinės iki vizionieriškos.


Šis svarbus kultūrinis fenomenas sujungia parodos „Priartintas peizažas“ eksponatus į bendrą pasakojimą. XVI–XIX a. grafikos kūriniuose tyrinėjami įvairūs landšafto ir gamtos vaizdų tipai – nuo nedidelės žavingos kompozicijos iki milžiniškos panoramos, nuo augalo gyvenimo akimirkos iki didingos amžinybės vizijos. Anot parodos kuratorių Jolitos Liškevičienės ir Ilonos Mažeikienės, besikeičianti makro- ir mikrožiūra pasirinktai temai suteikia vis naujų probleminių aspektų.


Eksponatai parodoje suskirstyti į keturias temas: „Simbolių peizažas“, „Atidus žvilgsnis: langas į gamtą“, „Peizažo ilgesys“, „Urbanistinis kraštovaizdis: nuo topografijos prie vizijos“. Jos atskleidžia vis kitas peizažo reprezentacijas senųjų meistrų graviūrose. Kūrinių autoriai – garsieji Nyderlandų, Vokietijos, Italijos, Prancūzijos raižytojai, pavyzdžiui, Claude Lorrain, Gaspard Poussin, Giovanni Battista Piranesi ar Canaletto, kurių itin mėgtos ir paklausios tiražinės graviūros patekdavo į bibliotekų, grafikos kabinetų kolekcijas.


Gamta visais laikais buvo vienas svarbiausių meno ir mokslo tyrinėjimo objektas, o šiuolaikiniame pasaulyje, kuriame žmogaus veikla negrįžtamai keičia kraštovaizdį, ji kaip niekad aktuali. Taigi paroda „Priartintas peizažas“ ne tik supažindins su senųjų Europos meistrų kūriniais, bet ir padės atskleisti žmonių požiūrį į juos supančią gamtą praėjusiais šimtmečiais.


Permaininga kolekcijos istorija ir didieji meistrai


Greta „Priartinto peizažo“ Radvilų rūmų dailės muziejuje pristatomos Nacionalinio Bohdano ir Varvaros Chanenkų dailės muziejaus vertybės – graviūrų rinkinio kūriniai. Parodą „Nuo Dürerio iki Rembrandto“ kuruoja Ukrainos ir Lietuvos muziejininkų komanda. Be parodos pavadinime minimų menininkų, lankytojai čia taip pat išvys Luco van Leydeno, Hendricko Goltziuso, Aegidiuso Sadelerio bei Albrechto Altdorferio kūrinius, išsiskiriančius žanrų ir technikų įvairove. Tai medžio raižiniai, plieno ir vario graviūros, ofortai, kuriuose vaizduojamos religinės, mitologinės, alegorinės kompozicijos, peizažai, portretai, buitinės scenos.


1919 m. įkurtame Chanenkų muziejuje saugomas didžiausias užsienio šalių dailės rinkinys Ukrainoje. Jo pagrindą sudaro kolekcininkų, filantropų Bohdano ir Varvaros Chanenkų kolekcija. Istoriškai muziejaus rinkinio sudėtis reikšmingai keitėsi, o kolekcijos istorija itin dramatiška. XX a. 3–4 deš. muziejus dažnai atiduodavo ir priimdavo pavienius kūrinius ir dideles kolekcijas, o darbuotojai, kurių tuo metu buvo nedaug, nespėdavo dokumentuoti šio proceso. 1931 m. muziejus gavo per tūkstantį graviūrų iš Vasylio Ščavynskio (1868–1924), žinomo chemiko, meno žinovo, tyrinėtojo ir rinkėjo, kolekcijos, kuris dėl politinių aplinkybių palikęs tėvynę buvo nužudytas tuomečiame Leningrade. Taip į muziejų pateko Luco van Leydeno graviūros, didelė olandiškų ofortų dalis ir neprilygstama Albrechto Dürerio „Madona su beždžione“.


1933 m. į Kyjivą atkeliavo daug graviūrų iš Žytomyro muziejaus, kurio kolekciją kiek anksčiau esmingai papildė nacionalizuoti aukštuomenės šeimų rinkiniai. Manoma, kad vokiečių menininkų medžio raižiniai ir Rembrandto ofortai į muziejų yra patekę kaip tik iš Žytomyro kolekcijų. Radvilų rūmų dailės muziejus suteiks išskirtinę progą išvysti svarbiausių XVI–XVIII a. Europos mokyklų atstovų graviūras, žymių meistrų šedevrus, su kuriais geriau susipažinti galima ekskursijų ir edukacinių užsiėmimų metu.


XVI–XIX a. Vakarų Europos meistrų grafikos parodos „Priartintas peizažas“ ir „Nuo Dürerio iki Rembrandto“ iš Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus ir Nacionalinio Bohdano ir Varvaros Chanenkų dailės muziejaus kolekcijų Radvilų rūmų dailės muziejaus (Vilniaus g. 24, Vilnius) šiauriniame korpuse atidaromos gegužės 5 d. 18 val.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis