Vilniuje atidaroma šiuolaikinio Afrikos meno Pop up paroda

Rugsėjo pabaigoje Vilniuje duris atvers intriguojanti keturių jaunų Afrikos menininkų paroda „Mylintys rudenį“ – joje kūrėjai kelia šiuolaikiniam pasauliui aktualius klausimus apie tapatybę ir migraciją, rasizmą ir toleranciją, taiką ir karą. Jie kovoja su plačiai paplitusiais stereotipais apie „necivilizuotą“ žemyną, kuria ir pasakoja naują istoriją apie Afriką. „Tumo galerijos“ pristatoma paroda pasiūlys retą galimybę Lietuvoje susipažinti su šiuolaikiniu Afrikos menu.

Dar vos prieš porą dešimtmečių Afrikos dailę daugeliui meno mylėtojų įkūnijo iš medžio drožtos kaukės ir statulėlės, turtingas kultūrinis paveldas, tačiau šiandien žemyną garsina ir šiuolaikinis menas, kurio autoriai ieško naujų dailės temų. Afrikos menininkai šiandien eksponuojami šiuolaikinio meno galerijose Niujorke, Londone, Paryžiuje – tačiau mūsų šalyje jų parodos nėra dažnos. „Tumo galerija“ bene vienintelė kryptingai jau keletą metų bando supažindinti Lietuvos parodų lankytoją su šiuolaikiniu, kylančiu Afrikos menu.


„Šiuolaikinis Afrikos menas – šiuo metu labiausiai meno rinkoje auganti kryptis, nors Lietuvoje jo parodos vis dar yra retas reiškinys. Jaunieji Afrikos dailininkai žengia nauju dailės temų ir raiškos paieškų keliu. XX a. pabaigoje vyravusias išsivadavimo laikų optimizmo nuotaikas pakeitė gyvenimo realijos – su demografiniais procesais susijusios socialinės, ekonominės ir ekologinės problemos. Tapatybės paieškos, atsiradusios lygiagrečiai su nepriklausomybės judėjimais, taip pat įgauna pagreitį menininkų kūryboje“, – pasakoja kolekcininkas ir „Tumo galerijos“ vadovas Martynas Tinfavičius. Prieš ketverius metus jis aktyviai pradėjo domėtis šiuolaikiniu Afrikos menu. Per tą laiką kartu su kolegomis jis peržiūrėjo ir analizavo daugiau nei keturių šimtų menininkų kūrybą, bendravo su pusšimčiu autorių ar jų vadybininkų, dvidešimties jų kūrinius įsigijo. Jis taip pat kartu su Lietuvos nacionaliniu dailės muziejumi dalyvavo rengianti pirmąją Baltijos šalyse šiuolaikinės Afrikos dailės parodą Vytauto Kasiulio muziejuje.


Parodoje „Mylintys rudenį“ eksponuojami keturių Vakarų Afrikos menininkų darbai – skirtingi žvilgsniai į šiuolaikinę Afriką. Parodos rengėjų teigimu, šie kūrėjai dokumentuoja žemyno patiriamą kultūrinę ir ekonominę transformaciją, mezga tarpkultūrinį dialogą ir kviečia atkreipti dėmesį į atgimstančią Afriką.


Alpha Odh (Kenija) drobėse atspindima grėsminga miesto egzistencija, socialinė kritika, žmogaus emocinė būklė. Obou Gbais (Dramblio Kaulo Krantas) tapyba nukelia į Afrikos lūšnynų chaosą, pasakoja apie karo baisumų paliktas žymes. Daniel Gyekyi Gyan (Gana) akiratyje – vietiniai Afrikos gyventojai ir jų socialinio gyvenimo momentai. Joseph David Otobo (Nigerija) paveikslų siužetai gimsta stebint socioekonominę padėtį artimoje aplinkoje, gamtos detales ir jų spalvinę gamą.


Nors Afrikos šiuolaikinis menas apima 54 šalis, daugiau nei milijardą gyventojų ir du tūkstančius skirtingų kalbų, būtent Vakarų Afrikos regionas, iš kurio kilę parodoje pristatomi menininkai, pasižymi bene didžiausiu meno aktyvumu, teigia M. Tinfavičius.


„Pristatomi autoriai turi savitą, tik jiems būdingą braižą, pasižymi skirtingomis tapybos technikomis. Antai D. G. Gyano kūriniai – itin ryškūs, spalvingi, vietomis primena trimačius. O. Gbais patyrė karo žiaurumus, todėl kūryboje tyrinėja karo aukų likimus. Jis savo personažus paslepia po Dan kaukėmis. Dan – etninė grupė Vakarų Afrikos kalnuose, kurios pagrindinė meno forma yra medinės kaukės“, – menininkus pristato „Tumo galerijos“ vadovas.


Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis