Visada smalsu, kuriuos prestižinių festivalių favoritus atrenka mūsiškiai. „Scanoramoje“ bus rodomas šiemet Kanų kino festivalyje už geriausią scenarijų ir geriausią aktoriaus darbą apdovanotas santykių dramų meistro iraniečio Asgharo Farhadi filmas „Komivojažierius“ apie tai, kaip žmonės priversti palikti griūvančius namus ir ieškoti prieglobsčio svetur. Berlyno kino festivalyje Sidabriniu lokiu už geriausią režisūrą šiemet įvertinta prancūzų režisierės Mios Hansen-Løve juosta „Ateitis“ apie tai, kokią ateitį mato filosofijos mokytoja Natali (Isabelle Huppert), kuriai sutuoktinis po 25-erių kartu pragyventų metų praneša išeinąs pas kitą.
Kino gurmanai nekantriai laukia Lenkijoje ir Prancūzijoje kūrusio režisieriaus Andrzejaus Żuławskio filmų retrospektyvos. Pernai šis menininkas Lokarno kino festivalyje pelnė geriausio režisieriaus titulą už juostą „Kosmosas“, jis pristatytas ir „Scanoramoje“. Šiais metais festivalis atsisveikina su neseniai mirusiu vienu įdomiausių postmodernaus kino režisierių tuo pačiu „Kosmosu“. Iš viso bus rodomi 8 šio kūrėjo filmai. Tarp jų – du („Žydroji nata“ ir drama „Ištikimybė“), kuriuose vaidina A. Żuławskį 16 metų ir asmeniniame, ir profesiniame gyvenimuose lydėjusi prancūzų aktorė Sophie Marceau.
Festivalis pagerbs ir ne per seniausiai išėjusį kitą lenkų kino metrą vieną iškiliausių Europos režisierių Andrzejų Wajdą. „Scanoramoje“ bus rodomas paskutinis šio kūrėjo filmas „Povaizdis“ apie lenkų tapytoją avangardistą Władysławą Strzemińskį.
„Scanoramos“ rengėjai Moters.lt žurnalo skaitytojams rekomenduoja tuos filmus, kuriuose perteikiama moters trapumo ir stiprybės galia.
1. „Rimti žaidimai“ (Švedija, režisierė – Pernilla August). Vienas kitą įsimylėję nepasiturintys jaunuoliai – žinomo tapytojo dukra Lidija (Karin Franz Körlof) ir žurnalistas Arvidas (Sverriras Gudnasonas) – nesiryžta susieti savo likimų. Vaikinas veda pasiturinčio tėvo dukterį, o Lidija, mirus tėvui, išteka už pagyvenusio turtingo verslininko...
2. „Baden Badenas“ (Belgija, Prancūzija, režisierė – Rachel Lang). Kol močiutė guli ligoninėje, 26-erių metų Ana (Kate Moran) nutaria perdaryti senolės vonią į patogų dušo kambarį, o susitikusi neseniai įskaudinusį mylimąjį svarsto, kaip gyventi toliau. „Baden Badenas“ balansuoja ant absurdo komedijos ir dramos ribos.
3. „Palaima“ (Vokietija, režisierius – Svenas Taddickenas). Helenos (Martina Gedeck) santykiai su sutuoktiniu įtempti, ji gyvena apimta tykios nevilties, tarp nemigos ir būdravimo. Mirus bičiuliui, ji pasijunta, lyg būtų apleidęs pats Dievas. Moteris nusprendžia pagalbos kreiptis į žymų psichologą Eduardą E. Gliuką (Ulrichas Tukuras). Šiam vyrui, pasirodo, irgi reikia pagalbos. Filmas įtraukia į sudėtingą baimių, aistrų ir svajonių raizginį.
4. „Kitapus“ (Kroatija, Serbija, režisierius – Zrinko Ogresta). Zagrebe dirbančią slaugę Vesną (Ksenija Marinković) netikėtas skambutis grąžina į Bosnijos karą, o į jos gyvenimą – vyrą Zarko, karo nusikaltėlį, per karą buvusį kitoje pusėje.
5. „24 savaitės“ (Vokietija, režisierė – Anne Zohra Berrached). Žinoma komikė Astrida (Julia Jentsch) laukiasi antro vaiko. Apsilankiusi su partneriu (Bjarne Mädelis) pas gydytojus sužino, kad vaikas gims sergantis nepagydomomis ligomis. Astrida turi nuspręsti – nutraukti nėštumą ar išsaugoti kūdikį.
6. „Gėlė“ (Italija, režisierius – Claudio Giovannesi). Už apiplėšimą kalinti paauglė Dafnė (Daphne Scoccia) įsimyli bausmę už tą patį nusikaltimą atliekantį Džošą (Josciua Algeri). Įsimylėjėliai vis stengiasi kaip nors pasimatyti ir apsikeisti meilės laiškais. Filmo scenarijus paremtas tikromis nepilnamečių kolonijose kalinčių žmonių istorijomis ir rašytas drauge su filmo herojais.
7. „Naktis prie bėgių“ (Rumunija, Švedija, Italija, režisierius – Cătălinas Mitulescu). Nerimo kamuojamas Radu po metų grįžta iš Italijos namo, į Rumuniją, pas žmoną ir kūdikį. Nakties tyloj, drumsčiamoj tik skubančių traukinių, susvetimėję vyras ir žmona nesusikalba. Kaip žmonėms, išskirtiems laiko ir atstumo, išsaugoti artumą?
8. „Namų slauga“ (Čekija, režisierius – Slávekas Horákas). Vlasta (Alena Mihulová) kantriai ir su meile slaugo senukus, varguolius, tikrus ar apsimetančius ligonius. Jos dėmesio nestinga ir dukteriai bei vyrui Ladai (Bolekas Polívka). Vieną dieną moteris sužino serganti nepagydoma liga ir bando susitaikyti su mintimi, kad jai pačiai gali reikėti pagalbos.
9. „Meilė baseine“ (Prancūzija, Islandija, režisierė – Sólveig Anspach). Meilė iš pirmo žvilgsnio yra kaip pirma plaukimo pamoka – įkrenti į vandenį ir griebiesi šiaudo. Samiras (Samiras Guesmis) bando užkariauti plaukimo instruktorės (Florence Loiret Caille) širdį. Ši beprotiška meilės istorija skirta tiems, kurie tamsų lapkritį jaučia giedros romantikos ilgesį.
Nuotraukos – iš festivalio rengėjų archyvo