Dar prieš kelerius metus atliktas turimas parodė, kad trys iš keturių ES parduodamų gaminių pristato save kaip ekologiškus arba ant jų puikuojasi žalia etiketė, kuri teigia gaminį esant natūralų, švarų, gryną, ekologišką, tvarų ir panašiai. Ir, nors įmonės tvirtina saugančios natūralią aplinką, iš tikrųjų taip nėra ir ypač tuomet, kai kalbama apie kosmetikos verslą.
Remiantis naujausiais Europos Komisijos tyrimais, 42 proc. žaliųjų teiginių gali būti klaidingi ar apgaulingi tokiuose sektoriuose kaip kosmetika, tekstilė ir namų apyvokos įranga. Be to, daugiau nei pusė analizuojamų ekologiškų prekių ženklų pateikia nepakankamą informaciją arba nepateikia jokių faktinių įrodymų, patvirtinančių jų teiginį apie ekologiškumą.
Kosmetikos pramonės gigantai sukuria etiketes, pavyzdžiui, nuo A iki E, kad klasifikuotų savo produktus pagal jų poveikį aplinkai arba pasitelkia rinkodaros metodus, kaip augalų buvimo kosmetikos priemonėse išryškinimą ar teiginius „grynas“ arba „natūralus“, nors neatsižvelgia į pagrindinius aplinkos parametrus, tokius kaip toksiškumas žmonėms.
Virš 160 piliečių organizacijų daugiau kaip 35 šalyse vienijančio Europos aplinkosaugos biuro (angl. The European Environmental Bureau) teigimu, tokios reitingavimo sistemos gali būti labai naudingos vartotojams, jei apimtų visus kosmetikos sektoriaus produktus ir būtų moksliškai pagrįstos. Priešingu atveju tai tik klaidina pirkėjus.
Nors dauguma vartotojų, priimdami sprendimus dėl pirkimo, atsižvelgia į produkto ekologiškumą, vis tik 61 proc. vartotojų sunku suprasti, kurie produktai yra iš tikrųjų ekologiški, rodo ES duomenys. Be to, 44 proc. Europos vartotojų teigia nepasitikintys tokio tipo informacija.
„Etiketės ant gaminių vaidina vis svarbesnį vaidmenį pirkėjų elgsenai, o vartotojų, norinčių labiau savo veiksmais prisidėti prie taršos aplinkai mažinimo, tik daugėja. Griežtėjantys aplinkosauginiai reikalavimai tampa nūdiena ir ne tik kosmetikos, bet ir automobilių bei kitiems pramonės sektoriams. Taigi, toks Europos Komisijos sprendimas neabejotinai yra ir būtinas, ir savalaikis“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.
Kas keičiasi
Mokslininkai, pramonės atstovai ir nevyriausybinės organizacijos neseniai dalyvavo peržiūrint ES ekologinį kosmetikos ženklą, kuris dabar taikomas tik nuplaunamoms kosmetikos priemonėms, tokioms kaip geliai ir šampūnai. Europos aplinkosaugos biuro teigimu, reikėtų griežtesnius aplinkosaugos reikalavimus taikyti visoms kosmetikos priemonėms. Tikimasi, kad Europos Komisija dėl to sprendimą priims ir apie jį paskelbs 2021 metų spalio mėnesį.
Be reikalavimų dėl mikroplastikų naujasis ES ekologinis ženklas nustatys ambicingesnius reikalavimus toksiškumui vandenyje, biologiniam skaidumui ir palmių aliejaus tvaraus tiekimo patikrinimui. Vartotojams taip pat bus prieinama informacija, kuriuose produktuose nėra endokrininę sistemą ardančių medžiagų, alergenų ir įjautrinančių chemikalų, įskaitant labai toksiškas perfluoralkilintas ir polifluoralkilintas medžiagas (PFAS), kurios kuris gali išlikti amžinai žmonių kūne ir aplinkoje.
„Dėl persvarstytų kriterijų, kuriuos neseniai patvirtino valstybės narės, ES ekologinis ženklas tampa geru vadovu vartotojams, kurie domisi kosmetikos poveikiu planetai“, – tikina Blanca Morales, ES ekologinio ženklo koordinatorė, atstovaujanti Europos aplinkosaugos biurui ir Europos vartotojų organizacijai (angl. The European Consumer Organization)..
Nauji kriterijai bus naudingi ne tik ekologiškų kosmetikos gaminių vartotojams, bet ir tiems, kurie siekdami išvengti pavojingų cheminių medžiagų kosmetikoje, vis dažniau naudojasi programėlėmis.
ES ekologinis ženklas
ES ekologinis ženklas ant produkto liudija, kad gaminys atitinka griežtus ekologinius kriterijus, taigi, vartotojai tokius gaminius mieliau renkasi. Šis ženklas ne tik parodo, kad gamintojas tausoja aplinką, bet tuo pačiu yra naudingas ir gamintojo reputacijai.
Remiantis „Eurobarometro“ tyrimo duomenimis, daugiau nei 80 proc. vartotojų, žinančių ES ekologinį ženklą, juo pasitiki. Pastaraisiais metais šis sertifikatas taip pat sulaukė gamintojų dėmesio ir ekologinį ženklą turinčių produktų, įskaitant kosmetikos priemones, skaičius išaugo nuo 40 tūkst. iki 78 tūkstančių. Naujausia 2021 metų kovo mėn. statistika rodo, kad ekologiškų gaminių skaičius toliau idėja, nepaisant COVID-19 sukeltų padarinių ir „Brexit“.